De vormgeving en toepassing van geleidewerken bij duwvaart
inleiding
In het algemeen wordt het passeren van een schutsluis door de scheepvaart als hinderlijk
ondervonden, daar het meestal enig oponthoud meebrengt.
Het totale tijdverlies dat bij het schutten van schepen optreedt, kan in de volgende onder
delen worden gesplitst:
wachttijddat is de tijd, die verloopt tussen de aankomst van het schip in de voor
haven bij de sluis en het moment waarop de schepen kunnen gaan invaren;
invaartijd;
sluitingsduur van de sluisdeuren;
vul- en ledigingstijd van de kolk;
openingsduur van de sluisdeuren;
uitvaartijd.
Bij moderne sluizen duurt het omzetten van de kolk - het vullen of ledigen - tussen de
5 en 8 minuten. Op deze tijd kan nauwelijks enige winst meer behaald worden. Ook het
openen en sluiten van de deuren met behulp van elektrische bewegingsmechanismen gaat
snel. Alleen de tijd voor het invaren en uitvaren kan nog worden bekort en wel door een
goede situering van de voorhavens met wachtplaatsen en geleidewerken. Geleidewerken
kunnen, mits goed opgesteld, ook schadevaring aanzienlijk beperken.
Voor de conventionele binnenvaart is de keuze van vorm en constructie van de geleide
werken vaak een kwestie van ervaring en persoonlijk inzicht. Bij het bestuderen van een
aantal sluizen in West-Europa ontmoet men dan ook een groot aantal verschillende op
lossingen. Nu eens werden de geleidewerken over een grote lengte, dan weer over een
kleine afstand aangebracht. Soms bestaan ze uit een verende constructie, terwijl men op
andere plaatsen daarentegen zware, starre bouwsels aantreft. De tangent van de hoek
die het geleidewerk maakt met de sluisas, varieert hierbij van 1 4 tot 1 8.
Enkele jaren geleden heeft de duwvaart in Europa haar intrede gedaan. Tot dan werd de
duwvaart alleen in de Verenigde Staten uitgeoefend. De ontwikkeling in West-Europa
verkeert nog in het beginstadium en het aantal duwboten is gering. Voor de toekomst
wordt echter verwacht, dat de duwvaart een belangrijk percentage, misschien wel het
grootste gedeelte van de binnenvaartvloot zal gaan uitmaken.
25