in geval a als b werd de snelheid van het schip tijdens het invaren niet noemenswaardig
door de dwarswind beïnvloed. Ook hier bleek dat een parabolisch geleidewerk beter is
dan enige andere symmetrische vorm. Het invaren verloopt vloeiend. Door het aanbrengen
van windschermen kan de windinvloed op het schip worden gereduceerd.
Het onderzoek naar de optische eigenschappen van een geleidewerk
Naast de mechanische geleiding van het schip door middel van geleidewerken is ook de
optische geleiding van belang. Daarom werd in samenwerking met het Instituut voor Zin
tuigfysiologie van R.V.O.-T.N.O., ook een onderzoek ingesteld naar de visuele geleiding,
waarmee een bepaalde vormgeving van de geleidewerken de schipper van een duw-
convooi kan helpen.
Bij dit onderzoek werden 4 verschillende typen van geleidewerken onderzocht.
leder type werd 3-maal achtereen beproefd door 8 verschillende personen, die enige
ervaring hadden met het besturen van boten.
Tijdens het invaren van de sluiskolk vanuit de voorhaven werden vele waarnemingen ver
richt en vastgelegd. Zo werden de verschillende posities van het schip bij het invaren ge
fotografeerd en werden de roeruitslagen doorlopend geregistreerd. Aan iedere invaar-
manoeuvre werd een bepaalde waarde toegekend, waarbij het invaren als minder succes
vol werd beschouwd naarmate de afstand tussen het midden van de boeg en de sluisas
groter was en de hoek tussen de scheepsas en de sluisas groter was. Verder werd aan de
plaats van botsing met het geleidewerk een waarde toegekend waarbij een volledige
vrije invaart het hoogste aantal punten kreeg.
De geleiding bleek bij symmetrische vorm van de geleidswerken beter dan bij een a-sym
metrische constructie. Uit het optisch onderzoek bleek nog:
type C en D zijn beter dan type A of B.
- type C is iets, maar niet veel, beter dan type D.
Tenslotte werd duidelijk, dat het aangeven van de sluisas door middel van lampen een
goed hulpmiddel kan zijn.
Samenvatting
Uit het onderzoek volgt, dat geleidewerken bij het invaren van sluizen voor de duwvaart
onmisbaar zijn. Bijzondere aandacht dient besteed te worden aan de vormgeving van het
geleidewerk. Vooral vlakbij de sluis moet het een flauwe hoek maken met de sluisas.
Een parabolische vormgeving van het geleidewerk heeft als voordeel, dat de totale lengte
waarover het dient te worden aangebracht, kleiner is dan bij een recht geleidewerk, zodat
de wachtplaatsen dichterbij de sluis liggen.
Het onderzoek tot dusverre heeft aangegeven aan welke criteria zowel symmetrische als
a-symmetrische geleidewerken moeten voldoen om een goede geleiding voor duwvaart
te verschaffen. De vorm die uiteindelijk zal worden gekozen moet zodanig zijn, dat ook
aan de eisen van de gewone vaart volledig wordt voldaan.
Met betrekking tot de Volkeraksluizen wordt thans in het Waterloopkundig Laboratorium
een gedetailleerd onderzoek verricht, waarbij de voor- en nadelen van de symmetrische
en asymmetrische oplossing nauwkeurig tegen elkaar worden afgewogen. In een van de
volgende uitgaven van dit Bericht zullen hierover nadere mededelingen worden gedaan.
Tevens zal dan de vormgeving van de geleidende constructies worden beschreven.
32