Viaduct en brug over de Zuiderdiepboezem
In het Driemaandelijkse Bericht nr. 28 is een artikel verschenen over de Zuiderdiepboezem
en de daarin opgenomen uitwateringssluis. Behalve deze sluis dienen echter ook nog een
viaduct en een brug gebouwd te worden.
Het viaduct
Over de dam door het Haringvliet zullen, zoals bekend, een autosnelweg en een weg voor
langzaam verkeer komen te liggen. Ten zuiden van de schutsluis zijn een op- en een afrit
ontworpen, om de in de buurt liggende terreinen en vissershavens met die wegen te
verbinden. In het zuidoosten ligt de nieuwe vissershaven van Stellendam, met de visafslag,
in het zuidwesten en buitenhaven en een recreatiegebied bij het vissersdorp Goedereede.
De verbindingsweg hiertussen zal de weg over de Haringvlietdam kruisen door middel van
een onderdoorgang.
Voor deze onderdoorgang zijn vier ontwerpen gemaakt: een koker en een viaduct, beide
al of niet met gronddekking. De gronddekking op het kunstwerk leek aantrekkelijk in
verband met het zetten van het dijklichaam. Mocht de dijk namelijk inklinken, dan is het
mogelijk de hoogte van het kunstwerk aan te passen door de gronddekking te ver
minderen, dus zonder kostbare ophoging van de dijk en zonder dat door hogere ligging
van het kunstwerk een zogenaamde 'Katterug' ontstaat. Het bleek echter dat het kunst
werk door deze gronddekking die dan tenminste 1 meter zou moeten bedragen zo
zwaar moet worden uitgevoerd, dat het zowel financieel als esthetisch onaantrekkelijk
wordt.
Een koker door het dijklichaam bleek een goedkopere, doch minder fraaie oplossing.
Aangezien ter plaatse veel toeristisch verkeer verwacht wordt moeten toch wel enige
eisen aan het uiterlijk worden gesteld. Bovendien zouden op- en afrit naar de kruisende
weg vlak naast de koker komen te liggen en een koker zou de weggebruiker een bij
zonder slecht zicht geven op deze afritten. Ook uit verkeerstechnisch oogpunt verdient
dus een viaduct de voorkeur. De keuze viel op een viaduct met drie overspanningen.
Het viaduct is evenals de andere kunstwerken gefundeerd op betonpalen. De landhoofden
zijn hoog gefundeerd. De pijlers bestaan elk uit een drietal open, driehoekige raam
werken, waardoor een goed uitzicht op de afritten wordt verkregen. Het dek bestaat uit
een vlakke plaat van gewapend beton.
529