Aanblik van de Raamsdonksveerse haven bij laagwater
singen van de bemaling aan de nieuwe waterstanden. De Minister van Verkeer en Water
staat zal daartoe een bijdrage toekennen aan het desbetreffende waterschapsbestuur, het
welk deze bijdrage zal inbrengen in de ruilverkaveling. De plannen voor de ruilverkaveling
zijn in december 1961 aangenomen en worden thans uitgevoerd.
Het Waterschap de Striene, gelegen ten westen van de Roode Vaart en ten noorden van
de Mark en Dintel, is ontstaan uit een groot aantal waterschappen. Het bestaat uit vier
bemalingsgebieden, genummerd A, B, C en D, waarvoor verbeteringsplannen in verschil
lende stadia van voorbereiding en uitvoering zijn. Samen met deze verbeteringsplannen
wordt zorg gedragen voor de aanpassing in de twee noordelijke bemalingsgebieden, die
direct worden geconfronteerd met de veranderde situatie op het Hollandsch Diep en het
Volkerak. In het noordwestelijk bemalingsgebied B gaat de capaciteit van de gemalen van
de polders de Oude Heijningen en de Ruigenhil te kort schieten vanwege de grotere
opvoerhoogten. Het gemaal van Ruigenhil zou gedurende lange tijd helemaal niet kunnen
werken, omdat de kaden van de voorboezem van deze polder tussen het gemaal en het
Hollandsch Diep te laag worden om altijd goed te functioneren. De polder de Oude Heij
ningen kon voorheen bij voldoende grote rivierafvoeren water van redelijke kwaliteit
inlaten uit het Volkerak. Na afsluiting van het Hellegat en vóór afsluiting van de Ooster-
schelde wordt dit water echter een tijdlang geheel zout, en waterinlaat is in die periode
dus niet meer raadzaam. De polder Maltha en de gronden ten oosten van Willemstad
zullen na voltooiing der Deltawerken bemalen moeten worden. Al deze problemen konden
in het verbeteringsplan worden opgenomen, dat thans voor een groot deel is uitgevoerd.
Zo is het nieuwe gemaal De Tonnekreek in de afgelopen zomer gereed gekomen. Willem
stad verricht zijn waterhuishouding binnen de wallen nog altijd met behulp van het bij
de bouw van de vesting aangelegde watergangensysteem, zij het dat door demping een
aantal mogelijkheden van het systeem zijn komen te vervallen. Vroeger ciculeerde het
verse water uit de haven door het gangennet, nu moet bij hoogwater water worden inge
laten, en bij laagwater langs dezelfde weg worden gespuid. Fraai is de aanblik der grach-
519