dit circuitbedrijf alle achterkomende
wagens opgehouden. Daarom werd ge
durende deze experimentele periode maar
liever heen en weer gereden op de kabels.
Voor de nieuwe materialen werd daartoe
alleen op de westelijke kabel gereden,
en voor het grindbedrijf alleen op de
oostelijke kabel.
De verwerking van de verschillende mate
rialen was nu niet langer onderling ge
koppeld en nu kon in het grindbedrijf nog
een aanzienlijke capaciteit worden be
reikt, terwijl anderzijds de experimenten
met het afstellen van de transportbakken
en de vu I insta I latie ongehinderd kon
voortgaan. Na enige weken van experi
menteren met de nieuwe materialen begon
het vulbedrijf bevredigend te verlopen,
terwijl ook het lossen uit de kubels goed
op gang kwam. Het is echter nog te vroeg
om conclusies te kunnen trekken ten aan
zien van het gedrag van de proefmateria-
len in de sluitdam.
Een belangrijk punt bij de kabelbaan
aansluiting is de plaatsbepaling van de
gondels, die nodig is om op de juiste
plaats te kunnen storten. Hiervoor be
staan twee systemen. Het eerste werkt met
een lichtsignaal. Op een terp op onge
veer 500 m afstand van de kabelbaan
staat een lenslantaarn opgesteld. Door
gekleurde voorzetglazen kan men de ka
bel verdelen in een aantal verschillend
gekleurde sectoren. De overgang van de
ene kleur op de andere is zeer scherp en
blijkt als plaatsbepalingssysteem te vol
doen.
Overzicht van de kabelbaan in vol bedrijf
508