Er werd een begin gemaakt met het op leiden van personeel voor de bediening van de gondels, alsmede met het treffen van diverse voorzieningen ten behoeve van verlichting, communicatie en plaats bepaling. Er komt een signaalsysteem voor de blokbeveiliging van de baan; daarenboven zal men op het werk kun nen beschikken over mobilofoons. Aanleg van de Rijksweg naar en op de Grevelingendam De aardebaan van de weg is met cement gestabiliseerd vanaf de aansluiting op de bestaande Rijksweg tot aan een punt bij de noordelijke stroomgeul van de Greve- lingen. Begonnen werd met het aanbrengen van de slakken- en puinfundering voor ver schillende wegaansluitingen, terwijl tevens enkele bijkomende werken werden uitgevoerd, zoals het leggen van kabel kokers, rioleringen en duikers. Eind april werd de asfaltmengsinstallatie aangevoerd en opgesteld; sinds medio mei is men bezig op de gestabiliseerde aardebaan asfaltgrindbetonlagen aan te brengen. Werk- en opslaghaven Den Osse Het werk is op 1 mei 1964 voor de tv/eede maal voltooid opgeleverd. Dijkvak Middelplaat Ten behoeve van de voorgenomen aanleg van dit dijkvak werd voortgegaan met het vormen van depots van stortsteen en zet steen in de werkhoven Den Osse. Personenhaven bij West-Repart Het baggerwerk, nodig voor de grondver beteringen, kwam gereed. Zand voor het weer aanvullen van de gebaggerde cu- netten en voor het ophogen van het ha venterrein en de havendam werd aange bracht; dit werk is nagenoeg klaar. Met het opnemen van bestaande talud bekledingen, het maken en aanbrengen van kraagstukken en het in teenkaden en als ierreinafdekking verwerken van mijn- steen werd voortgegaan. Nog steeds heit men hardhouten palen voor aanlegstei gers en lichtopstanden. Het onder het vereiste profiel afgewerkte duinterrein werd met duinstruiken be plant. D. De werken tot indijking van de Lauwerszee Dank zij het fraaie voorjaarsweer is de aanleg van het 21/2 km lange dijkvak tus sen de losplaats aan het Vierhuizergat en de Groninger kust zeer snel gevorderd. Het zandlichaam wordt in twee hoogten opgeperst; het onderste stort heeft de dijk van de Westpolder in Groninger bereikt. Met het aanbrengen van glooiingen van koperslakblokken en asfaltbeton worden snelle vorderingen gemaakt. Het heiwerk van de onderloopsheidscher- men, een stalen damwand, voor de drie uitwateringssluizen kwam nagenoeg ge reed. De vloer van de westelijke sluis is gestort. Het beton werd vanaf de meng- installatie met vrachtauto's, z.g. schaar- kiepers, naar silo's bij het werk vervoerd en aldaar in het werk gebracht met drie torenkranen en transportbakken, z.g. ku- bels. Er werd in bijna 5 etmalen 5800 m3 beton verwerkt, gemiddeld 52 m3 per uur. De vloer van de middelste sluis werd ge reedgemaakt voor het storten van beton. Een tweede woonpaviljoen, geschikt voor 64 arbeiders, kwam gereed, zodat het werkkamp op het werkeiland thans plaats biedt aan tenminste 144 personen. In het Bootsgat bij Oostmahorn worden grote voorraden stortsteen aangelegd om een buffervoorraad te vormen ten be hoeve van de uitvoering van het grote zinkprogramma in het sluitgat in de ko mende jaren. 495

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1964 | | pagina 53