niveau van N.A.P. - 13,5 meter, zodat deze tijdelijke vaarweg later toch weer gedeeltelijk
zou moeten worden aangevuld. Hieruit zouden bezwaren van grondmechanische aard
voortvloeien. Een ander nadeel van deze methode zou zijn dat zij vrijwel niet te coör
dineren is met het werk van andere aannemers.
Overwogen is nog om de met draglines ongraven specie via lange transportbanden naar
het depot te leiden. Daarbij zouden de banden, om kruisend verkeer te vermijden, buiten
de sluis om gelegd moeten worden. De voeding van transportbanden door draglines
wierp echter tal van problemen op. Tenslotte is deze methode als te kwetsbaar en star
verworpen.
Vervolgens zijn uitvoerig de mogelijkheden bekeken om de ontgraven specie door drag
lines reeds in de bouwput in enige lichte persbakken te laten storten. Na vermen
ging met water zou de specie dan van de kleinere naar een grote persbak kunnen worden
gestuwd. Men zou dan echter in de put een groot aantal leidingen krijgen, waarbij komt
dat bakken en leidingen veelvuldig zouden moeten worden versteld. Indien met een grote
persbak zou worden gewerkt, dan zouden vrachtauto's als transportmiddel tussen drag
lines en bak onontbeerlijk zijn geworden. Mengen van de specie met water bleek door
middel van leidingen onder in de bak mogelijk, doch een vereiste regelmatige aanvoer
van specie moest door het ontbreken van een buffervoorraad in twijfel worden getrokken,
zodat niet met zekerheid op een goed lopend persbedrijf kon worden gerekend.
Draglines en vrachtauto's, die in vrijwel alle maten en aantallen beschikbaar zijn, waar
borgen een betrouwbare produktie, mits goede rijbanen voorhanden zijn. Hierbij zijn
rijplaten veelal onontbeerlijk. De vrachtauto's rijden over baileybruggen, die over de
woelbak aan de zeezijde van de sluis geslagen worden, via de sluisvloer naar het depot
aan de oostzijde. Zij hoeven dus niet om de sluis heen te rijden, hetgeen met de veel
bredere scrapers wel het geval zou zijn geweest. De bruggen worden verplaatst naarmate
de montage van de schuiven vordert. In verband met deze montage werd met ontgraven
aan de zeekant begonnen. Met het oog op transporten van andere aannemers bij de
spuisluis kan echter slechts met een beperkt aantal eenheden worden gewerkt. Dit
bezwaar kan worden ondervangen door ook 's nachts door te werken. Voor de perszuiger
die specie van het depot naar het stort stuwt, is continu-arbeid - gezien de grote omvang
van het depot buitendijks niet noodzakelijk, tenzij een bevredigende produktie niet met
één ploeg kan worden bereikt.
Voor het vervoer van het depot naar het meest oostelijke stort is nog gedacht aan een
bakkenbedrijf, omdat het rechtstreeks persen in verband met de grote afstand en vrij
geringe hoeveelheid benodigde specie niet aantrekkelijk is. De bakken zouden dan uit
vrachtauto's of met een baggermolen moeten worden geladen. Voor het lossen op het
stort zou dan een bakkenzuiger nodig zijn.
Bij het opstellen van een globale kostenvergelijking bleek, dat de verschillende in beschou
wing genomen werkmethoden elkaar op financieel gebied niet veel ontliepen. Wel waren
zij natuurlijk sterk afhankelijk van de mate van afschrijving van he gekozen materieel.
De keus is tenslotte gevallen op ontgraving met draglines; vervoer van de specie met
vrachtauto's naar het depot en gebruik van een perszuiger met opjaagstation voor verder
transport naar het stort. Aangenomen werd, dat hiermee de grootste soepelheid in het
werkprogramma zou worden bereikt. De praktijk van het laatste halfjaar heeft duidelijk
aangetoond, dat deze factor een zeer voorname plaats inneemt. Gebleken is dat het
ontgravingsbedrijf zonder grote moeilijkheden aan wijzigingen in de werkprogramma's
van de andere aannemers kan worden aangepast.
367