Vóórdien was voor het dijkvak in de noordelijke geulen, evenals zuiks was geschied bij de zuidelijke geul, een tot N.A.P. 7 m reikende tuimeldijk ontworpen. Deze tuimeldijk zou de grotere golfoploop als gevolg van de meerdere waterdiepte ter plaatse van de geulen moeten keren. Daar bij de nu gekozen oplossing de brede, op een hoogte van ca. N.A.P. 3 m gelegen buitenberm reeds een voldoende golfreductie tegen het hoger gelegen talud geeft, kan de tuimeldijk achterwege worden gelaten. Tegelijk met een weg voor langzaam verkeer zal op het beschouwde gedeelte van de dam een autoweg worden aangelegd. Deze zal over dit deel van de dam worden uitge voerd als 4-strooksweg met door een tussenberm gescheiden rijbanen. De kruinbreedte zal voor de aanleg van deze wegen ruim voldoende zijn. Overigens zij vermeld dat ook op het verdere gedeelte van de Grevelingendam ruimte aanwezig is voor een tweede rijbaan. De bekleding van het dijktalud aan de oostzijde is geheel in overeenstemming met het overige deel van de dam ontworpen. De bescherming bestaat uit een laag betonblokken tot N.A.P. 4 m. Beneden deze blokken sluit een kraagstuk aan, terwijl boven de blok ken een kleibekleding is ontworpen. Aan de westzijde bestaat de verdediging uit een kraagstuk tot ca. N.A.P. 0,50 m met aansluitend daarop een verdediging van stortsteen tot N.A.P. 3 m. Deze stortsteen behoort tot de sluitdam, die onder het vereiste profiel (1 3) wordt gebracht. Een gedeelte van de sluitdam wordt aangelegd en opgebouwd met andere materialen dan stortsteen. Met deze materialen worden in het kader van ontwik keling van nieuwe werkmethoden proeven genomen. Voor zover de sluitdam uit deze nieuwe materialen bestaat, wordt stortsteen als een bekledingslaag hiertegen gebracht. Boven deze stortsteenlaag sluit dan de berm met een wisselende breedte aan. Deze berm loopt van N.A.P. 3 m tot N.A.P. 3,50 m. Hij wordt afgedekt met een laag klei ter dikte van 0,80 m. Het talud boven deze berm wordt bekleed met een laag asfaltbeton. Tot slot zij vermeld dat voor de brede berm gedacht wordt aan een recreatieve bestem ming. In verband hiermee is voor het verkeer de mogelijkheid opengelaten om de auto weg te verlaten teneinde het bedoelde terrein te bereiken. Een definitief indelingsplan voor dit terrein ,dat een oppervlakte van ca. 8 ha. heeft, is nog in studie. 338

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1964 | | pagina 8