Vóórdien was voor het dijkvak in de noordelijke geulen, evenals zuiks was geschied bij
de zuidelijke geul, een tot N.A.P. 7 m reikende tuimeldijk ontworpen. Deze tuimeldijk
zou de grotere golfoploop als gevolg van de meerdere waterdiepte ter plaatse van de
geulen moeten keren. Daar bij de nu gekozen oplossing de brede, op een hoogte van
ca. N.A.P. 3 m gelegen buitenberm reeds een voldoende golfreductie tegen het hoger
gelegen talud geeft, kan de tuimeldijk achterwege worden gelaten.
Tegelijk met een weg voor langzaam verkeer zal op het beschouwde gedeelte van de
dam een autoweg worden aangelegd. Deze zal over dit deel van de dam worden uitge
voerd als 4-strooksweg met door een tussenberm gescheiden rijbanen. De kruinbreedte zal
voor de aanleg van deze wegen ruim voldoende zijn. Overigens zij vermeld dat ook op
het verdere gedeelte van de Grevelingendam ruimte aanwezig is voor een tweede rijbaan.
De bekleding van het dijktalud aan de oostzijde is geheel in overeenstemming met het
overige deel van de dam ontworpen. De bescherming bestaat uit een laag betonblokken
tot N.A.P. 4 m. Beneden deze blokken sluit een kraagstuk aan, terwijl boven de blok
ken een kleibekleding is ontworpen. Aan de westzijde bestaat de verdediging uit een
kraagstuk tot ca. N.A.P. 0,50 m met aansluitend daarop een verdediging van stortsteen
tot N.A.P. 3 m. Deze stortsteen behoort tot de sluitdam, die onder het vereiste profiel
(1 3) wordt gebracht. Een gedeelte van de sluitdam wordt aangelegd en opgebouwd met
andere materialen dan stortsteen. Met deze materialen worden in het kader van ontwik
keling van nieuwe werkmethoden proeven genomen. Voor zover de sluitdam uit deze
nieuwe materialen bestaat, wordt stortsteen als een bekledingslaag hiertegen gebracht.
Boven deze stortsteenlaag sluit dan de berm met een wisselende breedte aan. Deze berm
loopt van N.A.P. 3 m tot N.A.P. 3,50 m. Hij wordt afgedekt met een laag klei ter
dikte van 0,80 m. Het talud boven deze berm wordt bekleed met een laag asfaltbeton.
Tot slot zij vermeld dat voor de brede berm gedacht wordt aan een recreatieve bestem
ming. In verband hiermee is voor het verkeer de mogelijkheid opengelaten om de auto
weg te verlaten teneinde het bedoelde terrein te bereiken. Een definitief indelingsplan
voor dit terrein ,dat een oppervlakte van ca. 8 ha. heeft, is nog in studie.
338