richting iets verbeteren, doch het uitzicht op tegemoetkomende schepen zou hierdoor ver
minderd worden. Het laatste is van belang, omdat ter plaatse van de mond binnenkomende
schepen, in verband met optredende dwarsstromen, in het algemeen met een behoorlijke
snelheid zullen varen. In verband met de vrij grote lengte van de voorhaven zullen ook
uitvarende schepen reeds een flinke snelheid ontwikkelen. Er is ook gedacht aan een op
lossing met gescheiden monden voor in- en uitvaart. Een bevredigende situatie hiervoor
werd echter bij het modelonderzoek niet gevonden.
Wat de invloed van de dammen op de aanzanding of aanslibbing betreft kan worden
opgemerkt, dat na de afdamming van het Volkerak de aanvoer van zand belangrijk min
der zal zijn dan thans. Na de afsluiting van het Haringvliet zullen de getijstromen sterk
gereduceerd worden. Daardoor wordt de toestand nog gunstiger.
Het binnendringen van golven vanuit het Hollandsch Diep in de voorhaven is voor enkele
situaties onderzocht. Een der afbeeldingen laat de golfhoogten in de voorhaven zien bij
oostnoordoostelijke wind.
Zowel voor de scheepvaart als voor het onderhouds-baggerwerk moest er rekening mee
worden gehouden, dat niet alleen in de eindfase aan bepaalde eisen moet worden voldaan,
maar dat ook in de tussenfase, terwijl het Volkerak nog open is, geen ongewenste om
standigheden zullen optreden.
Constructie van de havendam
In 1961 kwam de bouwput met het aansluitende deel van de noordelijke voorhaven gereed.
Zie Driemaandelijks Bericht no. 12.
Dit deel van de voorhaven wordt als werkhoven bij de bouw van de schutsluis gebruikt.
Het voltooien van de noordelijke voorhaven is in 1963 voortgezet.
Het thans in uitvoering zijnde bestek voorziet in een verlenging van de reeds aanwezige
havendam met 600 m, het in den droge maken van oevervoorzieningen in de voorhaven,
alsmede in het uitvoeren van bijkomende werken.
De havendam heeft een vrij breed worteleind, dat in de toekomst zal aansluiten op een
langs de haven in de richting van de sluizen geprojecteerde terreinstrook. Op deze strook
zullen bomen worden geplant ter beperking van de windinvloed op de scheepvaart in de
haven.
251