De noordelijke voorhaven van het schutsluizencomplex in het Volkerak
In vorige bijdragen werd reeds de aandacht gevestigd op het complex schutsluizen in het
Volkerak dat thans in aanbouw is ten zuidwesten van Willemstad in de buitenpolder
Maltha. In no. 18 werd de opzet van het sluiscomplex en de constructie van de schutsluizen
behandeld. In no. 12 werd mededelingen gedaan over de bouwput voor dit complex. Ook
werden constructiedetails gegeven van de westelijke havendam van de toekomstige noor
delijke voorhaven.
De schutsluizen zullen een belangrijke schakel vormen in de toekomstige Schelde-Rijnver-
binding. Zowel wat ligging als wat afmetingen betreft zullen zij tot de belangrijkste binnen-
vaartsluizen van West Europa kunnen worden gerekend.
Om een doelmatig gebruik van de schutsluizen mogelijk te maken zijn ten noorden en ten
zuiden van de sluizen voorhavens ontworpen. In dit artikel zal de noordelijke voorhaven
aan een beschouwing worden onderworpen, zowel betreffende de vormgeving van de
haven als ten aanzien van de constructie van de havendam.
Vormgeving van a'e havenmond
Het ontwerp van de voorhaven is in de eerste plaats gericht op een veilige en ongehinder
de in- en uitvaart voor de scheepvaart.
De golfbeweging moet zodanig worden gekeerd, dat de voorhaven een rustige ligging
aan binnenkomende schepen biedt.
De vorm van de havenmond is van grote invloed op het stroombeeld, dat in en buiten het
mondingsgebied ontstaat. Dit is niet alleen van belang voor een veilige in- en uitvaart,
maar ook voor een minimale wateruitwisseling tussen rivier en voorhaven, teneinde bag-
gerwerk in het mondingsgebied zoveel mogelijk te beperken.
Om aan bovenstaande eisen zo goed mogelijk te kunnen voldoen werd in het waterloop
kundig laboratorium in de Noordoostpolder een modelonderzoek uitgevoerd. Een aantal
varianten werd onderzocht.
De voorhaven wordt aan de westzijde begrensd door een vrij lange, gebogen havendam,
aan de oostzijde door een olaatselijke oever.
De modelproeven toonden aan, dat de bouw van een oostelijke havendam het stroom
beeld in de eindfase ongunstig zal beïnvloeden. Weliswaar zou een dergelijke dam de
bescherming van de wachtplaatsen in de voorhaven tegen golven door wind uit oostelijke
249