Ook wordt deze plaat aan de bovenzijde nog extra belast door positieve en negatieve
drukken veroorzaakt door de golfbeweging voor de sluis.
De invloed van geconcentreerde gebieden van lage druk in wervels en neren blijkt gelei
delijk in waarde af te nemen naarmate men verder van de sluis vandaan komt. De con
structie van het stortebed is hierbij aangepast. Aansluitend aan de gesloten betonnen plaat
wordt, zowel aan de zee- als aan de rivierzijde, een overgangsgedeelte gemaakt waarin
zeer zware storsteen 300/1000 kg als deklaag wordt toegepast. Daarop volgt een derde
gedeelte waarin iets minder zware stortsteen 60/300 kg wordt gebruikt.
Wat de kosten per m2 betreft, kan worden vermeld dat de betonplaat iets duurder is dan
de constructie met zeer zware stortsteen. De constructie met stortsteen 60/300 kg is belang
rijk goedkoper dan de beide eerstgenoemde uitvoeringswijzen.
De constructie van het stortebed
Voor het gesloten gedeelte van het stortebed bleek een vrij dunine vloer van gewapend be
ton op palen economisch de voorkeur te verdienen boven een zwaardere vloer zonder
palen. Deze betonvloer zal aansluiten aan de damwaind van het sluiscomplex, aan de an
dere zijde wordt hij opgesloten door middel van een azobé damwand van 7 m lengte.
De lengte van de betonvloer is enerzijds bepaald door de eerder vermelde belastingstoe
stand van actieve wervels en zich verplaatsende neren; anderzijds werd het wenselijk ge
acht in verband met de vereiste ruwheid van het benedenstroomse deel van het stortebed
(reeds eerder genoemd in verband met de ontgronding) de lengte van het gedeelte met een
ruw oppervlak niet te klein te maken.
De gedeelten met stortsteen zullen als filterconstructies worden uitgevoerd. Achtereenvol
gens worden lagen grindzand, grof grind, lichte stortsteen en zware stortsteen aangebracht
op zodanige wijze dat verplaatsing van het fijnere materiaal door het grovere heen niet
kan plaats vinden. Overwogen wordt om als extra zekerheid onder in het stortebed een
laag kunstweefsel aan te brengen.
Wat de uitvoering van het werk betreft zal een groot deel van het stortebed in den droge
kunnen worden gemaakt. Het is de bedoeling dat met de droge ontgraving in het voorjaar
van 1963 wordt aangevangen.
Nadat ongeveer 125 m van het stortebed aan weerszijden van de sluis gereed is gekomen,
zullen de dijken van de bouwput worden verwijderd; daarna kan de rest van het werk in
den natte worden uitgevoerd.
De beëindiging van het stortebed vereist speciale zorg. Reeds eerder is opgemerkt dat de
ontgrondingskuil de neiging zal vertonen zich steeds verder uit te breiden. In dit verband
werd daarom ook de aanzethelling van het talud van de kuil als criterium bezien.
Het is verder van belang om na te gaan of een talud dat krachtens de modelproeven in
aanmerking komt uit grondmechanisch oogpunt de vereiste stabiliteit bezit. Men maakt in
de modellen immers gebruik van bijzonder lichte materialen zoals gemalen bakeliet en
plastic, waarvan de grondmechanische eigenschappen afwijken van de eigenschappen van
het zand dat in het Haringvliet aanwezig is.
Om hieromtrent de nodige zekerheid te verkrijgen is een aanvullend grondmechanisch
onderzoek in uitvoering.
Verwacht wordt dat het in den droge uit te voeren gedeelte van het stortebed tegen 1966
gereed zal kunnen zijn.
195