hoog water grote stukken van het veld af. Op deze zelfde dag werden proeven ge daan om het effect te bestuderen van de ontploffing van landmijnen, waarvan één onder het ijs werd opgehangen en een' tweede op het ijs werd gelegd, afgedekt met zandzakken. Het effect van de eerste mijn was groot, want niet alleen ontstond een gat van 12 m middellijn met een aantal concen trische scheuren tot op 60 m afstand, maar het ijsveld scheurde over een lengte van 750 m door en het oostelijke deel dreef met de vloed weg. De trekspanning in het ijs veld, dat vastgehouden werd door de brugpijlers, moet als gevolg van de vloed- stroom zeer groot zijn geweest. Het resterende deel van het ijsveld rond om de brug werd vervolgens ondermijnd. Toen het de daarop volgende dag tijdens felle vloed in beweging kwam zijn de mij nen tot ontploffing gebracht. Het veld werd grotendeels verbrijzeld. Alleen dicht bij de brug moest het ijs met trotylblokjes worden losgemaakt. De militairen, die gedurende twee maan den de brug dag en nacht hebben be schermd, gebruikten hierbij ca. 1200 kg trotyl. De verbinding tussen Hellevoetsluis en de bouwput is gedurende de gehele vorst periode dagelijks onderhouden met het m.s. 'Delta', zij het vaak met zeer grote moeite. Hierdoor was het ook mogelijk om post, doktoren en enkele passagiers voor Goeree mee te nemen op de dagen dat de normale veerverbindingen verbro ken waren. De bouwhaven van de grote bouwput werd in deze periode o.a. ge bruikt als ligplaats van vissersschepen uit Stellendam en Goedereede, voor de ver scheping van uien naar Engeland en voor het herstel van schroefschade aan een aantal ijsbrekers. De aanleg van de Grevelingendam tegen de Flakkeese oever In de tweede helft van maart werd voort gegaan met het aanbrengen van de beton- blokkengloofing aan de oostzijde van de dam, terwijl werd begonnen met het aan brengen van de klei boven deze glooiing. Op de kruin werd de weg voor langzaam verkeer aangelegd en aangesloten op de bestaande weg op de Zuiderlandse dijk. Werkzaamheden ten behoeve van de af sluiting van de noordelijke geul van de Grevelingen In de laatste week van maart werd het derde (laatste) deel van het verankerings- blok voor de kabel, gelegen op het dam- vak voor Flakkee, gestort. Daarmede kwam het werk aan de onderbouw geheel gereed. De montage van de staalconstructies werd voortgezet. Begonnen werd aan de noord zijde van de geul, terwijl aan de zuidzijde (op het damvak op de plaat van Oude Tonge) de montage van de ondersteu- ningsjukken voor de railbaan werd voor bereid. De aanvoer van stalen onderdelen vond voortgang. De aanleg van de steen- en grmddepots werd voortgezet. De bouw van de schutsluis in de Grevelingendam Het opstellen van de elektrische bewe- gingswerken voor de sluisdeuren en de ophaalbrug werd voortgezet. Sedert eind maart kan de brug elektrisch worden be diend. Met het maken van de remmingswerken werd na half maart voortgegaan. Werk- en opslaghaven Den Osse Voortgegaan werd met het baggeren van de havenkom en van de cunetten voor de grondverbeteringen. De uit zware stortsteen samengestelde zuidoostelijke havendam kwam aan het eind van de verslagperiode nagenoeg ge reed. Met het werk voor de noordooste lijke havendam, die eveneens uit zware stortsteen zal bestaan, werd begonnen. 216

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1963 | | pagina 50