lijke Randweg wordt doorgetrokken naar de weg die van Gouda ten oosten van Rotter dam naar de Van Brienenoordbrug zal leiden. In westelijke richting takt de weg door het Westland af naar Hoek van Holland. Het traject van Hoek van Holland over de Noorde lijke Randweg en naar Gouda en verder langs Utrecht en Arnhem is tevens Europaweg nr. 36. Ten zuiden van de Nieuwe Maas zal de Beneluxtunnel aansluiten op het nog niet geheel vastgestelde deel van de Beneluxweg op het eiland IJsselmonde en in verbinding staan met de Zuidelijke Randweg die buiten Hoogvliet, Pernis en verder Rotterdam-Zuid in het oosten op de bestaande weg Rotterdam-Dordrecht zal uitkomen. Ook bestaan er plannen, die nog niet in het stadium van uitvoering verkeren, voor een verkeerstunnel onder de Nieuwe Maas dicht bij en ter vervanging van de thans gebruikte Willemsbrug, die in de Koningshaven reeds gedeeltelijk boven zal komen, en voor een spoortunnel op korte afstand daarvan. De enige resterende brug over de Nieuwe Maas zal dan zijn de hoge, ver stroomopwaarts gelegen Van Brienenoordbrug. Afstanden De toekomstige verkortimg van de afstanden tussen enkele plaatsen in het zuiden van het Deltagebied en Rotterdam blijkt duidelijk uit het volgend overzicht. Deze verkorting zal in vele gevallen bovendien wegverbetermg meebrengen die een verdere vermindering van de rijtijd betekent. Deze komt in het overzicht niet tot uitdrukking, evenmin als de opheffing van kosten en van wachttijden bij het gebruik van de veren etc., die tezamen nog belang rijker zijn dan de afstandsverkortingen alleen. afstand route via Vlissingen- Goes- Kruiningen- Rotterdam Rotterdam Rotterdam Breda—Dordrecht 147 117 104 Zevenbergen—Zevenbergschenhoek- Dord recht 138 108 95 Zevenbergen-Dord recht 131 105 92 Oosterschelde brug—Brug bij Numansdorp- Brug bij Barendrecht 110 89 102 Steenbergen—Brug bij Numansdorp-Brug bij Heinenoord 123 97 84 Oosterschelde brug-Brug bij Numansdorp- Brug bij Heinenoord 107 86 99 Zoomweg—Brug bij Numansdorp-Brug bij Heinenoord 119 94 81 Dammenweg 3. 100 107 120 Resumerend mag worden gesteld dat thans, niet alleen in vergelijking met een eeuw ge leden maar ook met 1940, reeds vele grote verbeteringen in verkeer en vervoer zijn tot stand gekomen, dat het isolement overal reeds sterk is verminderd en in een aantal streken reeds grotendeels opgeheven en dat na de voltooiing van de Deltawerken de verkeers situatie in het Deltagebied zeer goed zal zijn. 3 Afstanden tot zuidzijde Beneluxtunnel 10 km minder. 205

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1963 | | pagina 39