verdedigd door een gefundeerde klinkerweg; het andere gedeelte krijgt aan de zeezijde
een bestrating met koperslakblokken, aan de landzijde een gefundeerde klinkerweg.
Tenslotte wordt een, grotendeels nieuw, dijkvak aangelegd tussen de spoorwegcoupure
en de zeedijk nabij de zuidelijke havendam. Aangezien ook voor dit werk onvoldoende
ruimte aanwezig was, wordt een kadewand gebouwd in de Nieuwe Willemshaven ter on
dersteuning van de taluds. Deze kade kan tevens dienen voor de aanleg van rijksvaar
tuigen en voor het lossen en laden van materiaal.
De kosten van de werken tussen de keersluis en de zuidelijke havendam bedragen:
a. bouw kadewand Willemshaven, aansluitende wer
ken keersluis en voltooiing kering langs postbootkade 1 259 000,
b. wijziging spoorwegemplacement voorzover voor
rekening van de hoogwaterkering 366 000,
c. bouw coupure 141 000,
d. bouw waterkerende muren tussen de keersluis en de
zuidelijke havendam inclusief de loswal in de Nieuwe
Willemshaven 1 892 000,
Totaal 3 658 000,
Hierboven komen nog de kosten voor later uit te voeren werken, zoals de definitieve aan
sluiting op de nog te verhogen zeedijk Harlingen-Afsluitdijk.
De verhoging van de zeedijk Afsluitdijk-Harlingen-Slachte
Voor met de verhoging van het bovengenoemde dijkvak kan worden begonnen moet de
bestaande weg op de binnenberm van de dijk, die tevens inspectieweg is, worden ver
legd. Deze weg bestaat uit twee gedeelten: ten eerste het stuk rijksweg nr. 9 van de Af
sluitdijk tot de aansluiting aan de rondweg om Harlingen; ten tweede de zuidelijke toe
gangsweg, lopende van de baansplitsing van rijksweg nr. 9 bij Kimswerd tot de spoorweg
coupure in Harlingen.
De verlegging van rijksweg nr. 9 werd beschreven in de tiende aflevering van het Drie
maandelijks Bericht. De aardebaan voor deze weg kwam in december 1961 gereed.
Het bestek voor het aanbrengen van de verhardingen werd in januari 1962 gegund aan
de N.V. v/h Aannemingsmaatschappij De Moei en Hermes te Alkmaar voor een bedrag
van 1 258 000,-.
In verband met de slechte kwaliteit van de ondergrond, die bestaat uit een laag opgespo
ten wadzand - in dikte variërend van 0,90 tot 3,00 m - op een vaste kleilaag, was het nodig
een betrekkelijk zware wegconstructie voor te schrijven. De fundering van de weg bestaat
uit een 23 cm dikke laag schraal beton; daarop bevindt zich een met zand ingewassen
laag steenslag, ter dikte van 7 cm, die tevens dient voor de afdekking van mogelijke scheu
ren in de betonfundering. Vervolgens een hinderlaag van grindasfaltbeton, eveneens ter
dikte van 7 cm en tenslotte een 4 cm dikke toplaag van dicht asfaltbeton. Deze toplaag is
niet in het bestek opgenomen en zal pas worden aangebracht nadat de weg enige tijd
in gebruik is geweest en de grootste zettingen hebben plaatsgehad.
Het werk is in het najaar van 1962 gereed gekomen; daardoor werd 7,5 km autoweg aan
de E 10 route toegevoegd.
De aanleg van de aardebaan voor de verlegging van de zuidelijke toegangsweg werd
136