verdedigd door een gefundeerde klinkerweg; het andere gedeelte krijgt aan de zeezijde een bestrating met koperslakblokken, aan de landzijde een gefundeerde klinkerweg. Tenslotte wordt een, grotendeels nieuw, dijkvak aangelegd tussen de spoorwegcoupure en de zeedijk nabij de zuidelijke havendam. Aangezien ook voor dit werk onvoldoende ruimte aanwezig was, wordt een kadewand gebouwd in de Nieuwe Willemshaven ter on dersteuning van de taluds. Deze kade kan tevens dienen voor de aanleg van rijksvaar tuigen en voor het lossen en laden van materiaal. De kosten van de werken tussen de keersluis en de zuidelijke havendam bedragen: a. bouw kadewand Willemshaven, aansluitende wer ken keersluis en voltooiing kering langs postbootkade 1 259 000, b. wijziging spoorwegemplacement voorzover voor rekening van de hoogwaterkering 366 000, c. bouw coupure 141 000, d. bouw waterkerende muren tussen de keersluis en de zuidelijke havendam inclusief de loswal in de Nieuwe Willemshaven 1 892 000, Totaal 3 658 000, Hierboven komen nog de kosten voor later uit te voeren werken, zoals de definitieve aan sluiting op de nog te verhogen zeedijk Harlingen-Afsluitdijk. De verhoging van de zeedijk Afsluitdijk-Harlingen-Slachte Voor met de verhoging van het bovengenoemde dijkvak kan worden begonnen moet de bestaande weg op de binnenberm van de dijk, die tevens inspectieweg is, worden ver legd. Deze weg bestaat uit twee gedeelten: ten eerste het stuk rijksweg nr. 9 van de Af sluitdijk tot de aansluiting aan de rondweg om Harlingen; ten tweede de zuidelijke toe gangsweg, lopende van de baansplitsing van rijksweg nr. 9 bij Kimswerd tot de spoorweg coupure in Harlingen. De verlegging van rijksweg nr. 9 werd beschreven in de tiende aflevering van het Drie maandelijks Bericht. De aardebaan voor deze weg kwam in december 1961 gereed. Het bestek voor het aanbrengen van de verhardingen werd in januari 1962 gegund aan de N.V. v/h Aannemingsmaatschappij De Moei en Hermes te Alkmaar voor een bedrag van 1 258 000,-. In verband met de slechte kwaliteit van de ondergrond, die bestaat uit een laag opgespo ten wadzand - in dikte variërend van 0,90 tot 3,00 m - op een vaste kleilaag, was het nodig een betrekkelijk zware wegconstructie voor te schrijven. De fundering van de weg bestaat uit een 23 cm dikke laag schraal beton; daarop bevindt zich een met zand ingewassen laag steenslag, ter dikte van 7 cm, die tevens dient voor de afdekking van mogelijke scheu ren in de betonfundering. Vervolgens een hinderlaag van grindasfaltbeton, eveneens ter dikte van 7 cm en tenslotte een 4 cm dikke toplaag van dicht asfaltbeton. Deze toplaag is niet in het bestek opgenomen en zal pas worden aangebracht nadat de weg enige tijd in gebruik is geweest en de grootste zettingen hebben plaatsgehad. Het werk is in het najaar van 1962 gereed gekomen; daardoor werd 7,5 km autoweg aan de E 10 route toegevoegd. De aanleg van de aardebaan voor de verlegging van de zuidelijke toegangsweg werd 136

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1963 | | pagina 26