C. De werken ten noorden van Hoek van Holland De verhoging van de zeewering te Harlingen De verhoging van de zeewering te Harlingen omvat werken, gelegen tussen de noordelijke en de zuidelijke havendam. Van deze werken zijn in de afgelopen jaren gereed gekomen (van noord naar zuid): de verhoging van de Tsjerk Hiddessluizen (zie Driemaandelijks Be richt no. 9), de verhoging langs de Nieuwe Voorhaven, mede omvattend de bouw van een nieuwe postbootkade (no's 6 en 8) en de bouw van een keersluis (no's 6, 8, 9 en 11). Thans is in uitvoering de verhoging van het gedeelte tussen de keersluis en de zuidelijke haven- dam. Dit werk omvat de volgende vier onderdelen: a. de bouw van een kadewand langs de Willemshaven; b. de wijziging en aanpassing van het spoorwegemplacement; c. de bouw van een spoorwegcoupure nabij de zuidelijke havendam; d. de bouw van een hoogwaterkerende muur tussen de keersluis en de spoorwegcoupure en de aanleg c.q. verhoging van een dijk tussen de spoorwegcoupure en de zeedijk. Door de aanleg van een nieuwe hoogwaterkering zuidelijk van de keersluis en in verband met de geringe daarvoor beschikbare ruimte, was het noodzakelijk het spoorwegemplace ment te wijzigen en aan te passen. Aanleg van de nieuwe kering aan de zeezijde van het emplacement kwam niet in aanmerking, omdat daardoor het gebruik van haveninstal laties onmogelijk zou worden. Het werk diende dus aan de landzijde te worden uit gevoerd. Dit bracht de volgende consequenties mee. Ten eerste moesten de sporen zeewaarts wor den verplaatst. Ten tweede moest ruimte geschapen worden voor de bouw van de nieuwe kering en diende, in verband met de wenselijkheid van een betere aansluiting van het reizigersperron op de nieuwe postbootkade, het perron Harlingen-Haven naar de keer sluis te worden verplaatst. Ten derde moest - voorafgaand aan de uitvoering van deze werken - de bestaande kadewand langs de Willemshaven worden verplaatst en aangepast. Tenslotte moest een coupure worden gemaakt op het punt waar de spoorweg de water kering kruist. Het eerst werd de verplaatsing van de kadewand langs de Willemshaven ter hand ge nomen. De oude wand bestond uit een houten beschoeiing, aan de onderzijde gesteund 132

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1963 | | pagina 22