de in het model opgewekte golven. Ook de richting van de golfkammen zal in de werke
lijkheid in het algemeen gunstiger zijn dan in het model werd gekozen.
Op grond van de opgesomde overwegingen is thans besloten om metingen aan de sluizen
te gaan uitvoeren nadat deze voltooid zullen zijn, teneinde een duidelijker inzicht te krijgen
in de golf- en stromingsbelastingen op de constructie en haar onderdelen bij verschillende
toestanden van golf en stroom.
Aan de hand van de verkregen gegevens kan dan een vergelijking worden gemaakt tussen
de in werkelijkheid optredende grootheden en de waarden die op grond van model-
proeven en algemene kennis en inzicht voor de constructie maatgevend zijn gesteld.
Het verkrijgen van een grondige kennis van de werkelijk optredende belastingen onder
verschillende omstandigheden is voor de constructie van geen belang meer, omdat die is
vastgesteld en ongetwijfeld voldoende sterk is. Wel is dit van groot belang voor het be
heer en het onderhoud van het kunstwerk, met name voor het vaststellen van de juiste be
drijfsvoorschriften.
Als toelichting hierop kan worden vermeld dat de wenselijkheid is gebleken om bij
sterke tot zeer sterke golfbeweging uit het noordwesten bepaalde standen van de schuiven
in gedeeltelijk geheven toestand te vermijden met het oog op langdurige grote belas
tingen in het hefwerk. Onder dergelijke omstandigheden zou men op grond van de huidige
kennis de schuiven bij voorkeur geheel moeten openen of gesloten houden. Het nader te
verrichten onderzoek nu kan aanwijzingen geven waaruit zou kunnen blijken dat derge
lijke beperkingen alleen bij zeer hoge golven, of wellicht in het geheel niet nodig zijn
Men zou dan meer vrijheid van handelen hebben hetgeen ook voor de beheersing van
de waterstanden in het achtergelegen rivierengebied gunstig zou kunnen zijn. Bij de be
oordeling van de waarde die aan bedoelde onderzoekingen kan worden toegekend
moet ook aan de wetenschappelijke betekenis in meer algemene zin worden gedacht.
Door een betere kennis terzake van het golfverschijnsel in de natuur en de golfdrukken
op constructies, bereikt men bovendien dat in de toekomst voor onderzoekingen van het
zelfde type een hechtere basis kan worden gelegd. Hierdoor zal met meer zekerheid op
de uitkomsten van het modelonderzoek gesteund kunnen worden en zal wellicht ook op
de kosten van gelijksoortige werken in de toekomst bespaard kunnen worden. De voor het
onderzoek noodzakelijke voorbereidingen worden thans getroffen.
117