;trace ontworpen brug
^ve er route
co l'j ns plaat
Situatie en tracé van de brug over de Oosterschelde.
Daar Schouwen Duiveland in 1964 door de Grevelingendam een vaste verbinding zal krij
gen met Goeree-Overflakkee, terwijl in datzelfde jaar ook de brug over het Haringvliet
gereed zal komen oordeelde het provinciaal bestuur van Zeeland het noodzakelijk om ook
de verbinding tussen Schouwen-Duiveland en het zuidelijk daarvan gelegen Zeeuwse ge
bied een verdere en ingrijpende verbetering te doen ondergaan. Tot voor enige jaren werd
hierbij gedacht aan het tot stand brengen van een goed geoutilleerde veerverbinding met
koplading, in de trant van de grote provinciale verbindingen over de Westerschelde. De
hiervoor te investeren bedragen werden geraamd op enige tientallen miljoenen guldens.
Bovendien diende men bij deze oplossing, ondanks de te innen veergelden, te rekenen op
grote jaarlijkse exploitatieverliezen. Het lag derhalve voor de hand te onderzoeken of niet
een andere oplossing, in de vorm van een vaste oeververbinding, in aanmerking zou
kunnen komen. Een plan tot het bouwen van een voor het verkeer dienstbaar te maken
dam werd zolang de Oosterschelde niet definitief afgesloten en dus aan getijstromen
13