Stroomsnelheidskrommen zoals deze voorspeld zijn door de Deltar en zoals deze werkelijk zijn opgetreden.
verder wordt vernauwd. Met het oog hierop diende het aantal caissons dat gedurende de
sluitingsweek per dag gezonken zou worden steeds kleiner te zijn. Tevens kon hiermee
worden bereikt dat de procentuele vernauwing van het sluitgat van dag tot dag niet te
veel zou veranderen en minder zou oplopen dan wanneer dagelijks eenzelfde aantal cais
sons zou worden gezonken.
d. De werkzaamheden moesten liefst alle bij daglicht uitgevoerd kunnen worden.
De beschikbare tijd tijdens de kentering maakte het niet mogelijk alle caissons afzonder
lijk te zinken. Daarom werden twee of drie caissons aan elkaar verbonden en tegelijk ge
zonken. Tijdens de zinkmanoeuvre werd aan de caissons een geleiding gegeven langs een
stevig verankerde kraanponton. Nadat zij tot zinken waren gebracht werden langs de
voor- en achterzijde van de caissons bestortingen uitgevoerd met zware stortsteen. Aan de
zeezijde werd hierbij gebruik gemaakt van de mechanische steenstorter, aan de rivierzijde
van een drijvende kraan. Na de aanstortingen volgde het plaatsen van de opzetstukken
met behulp van de drijvende bok Atlas, waarna caisson en opzetstukken tezamen met zand
werden volgespoten. De eenheidscaissons hadden een hoogte van 6 m, de opzetstukken
van 2 m. Aangezien de drempel in het sluitgat op N.A.P. 5 m lag, reikte de betonnen ver
sperring tot een niveau van N.A.P. 3 m.
De sluiting verliep overeenkomstig het werkschema. De blokkering van de laatste opening
kon geheel volgens program op zaterdag 12 mei kort na twee uur plaatsvinden. Voor deze
laatste manoeuvre werd een eenheid van vier caissons gebruikt die aaneen waren gekop
peld en gelijktijdig werden gezonken. Aan de westzijde werden zij naar het sluitgat ge
varen en daar vlak voor en tegen de beide reeds eerder geplaatste caissonreeksen aan tot
zinken gebracht.
Zoals ook bij vorige sluitingen werd tijdens de gehele sluitingsperiode de stroomsnelheid
in het sluitgat continu gemeten door een vlet van de Waterloopkundige afdeling. Op het
bekende witte bord werden de veranderingen in de snelheid aangegeven zodat het uit
voerend personeel telkens het juiste tijdstip kon bepalen waarop het zinken van de cais
sons diende te geschieden.
10