registrerende schrijvers en meters zijn aangebracht; een aantal daarvan bevindt zich
tussen de eilanden, enkele palen staan op betrekkelijk korte afstand voor de kust.
Onafhankelijk daarvan verzamelt ook het lichtschip Goeree, dat sinds 1949 op post
ligt, dagelijks golfgegevens.
De waarnemingsserie van het lichtschip strekt zich uit over het langste tijdvak. Met
behulp van deze serie is een voorlopige uitspraak te doen betreffende de frequenties
van golfhoogten voor de Nederlandse kust, het verband tussen windrichting, wind
kracht, golfhoogten e.d. De waarnemingsserie van de golfpalen aan de ingang van de
zeearmen bestrijkt een veel kortere periode. Toch bestaat de hoop dat ook uit de
bewerking van deze gegevens binnen afzienbare tijd bruikbare resultaten zullen
worden verkregen.
Het werk van de meteorologische afdeling heeft verscheidene aspecten. Naast het
dagelijks terugkerende bedrijf, dat men de 'verkoop van het weer zou kunnen noemen,
zijn er onderwerpen die een uitgebreide bestudering vragen. Op deze wijze levert de
dienst indirect een bijdrage tot het slagen van de Deltawerken; de samenwerking met
de Deltadienst is hierbij van het grootste belang.
Vorderingen van de bij de Deltadienst in uitvoering zijnde werken
in de periode 1 oktober 1961—1 januari 1962
De bouw van de uitwateringssluizen in het Haringvliet
De bouw van de pijlers vindt in een regelmatig tempo voortgang. Aan het eind van
deze verslagperiode waren tien pijlers tot N.A.P. 10,50 m en zes tot N.A.P. 5,20 m
gereed. Met het betonwerk van het noordelijk landhoofd werd een aanvang gemaakt
en enkele gedeelten van de vleugelwand aan de zeezijde werden tot definitieve hoogte
afgewerkt.
De moten voor de nablaliggers worden thans vervaardigd in het gewenste tempo
van 22 moten per zeven weken; alle moten van de derde ligger (boven vloer 15) staan
op de ondersteuningsconstructie. Wanneer de weersomstandigheden gunstig zijn
kunnen de voegen tussen de moten worden volgestort.
Op 10 november werd de eerste ligger (boven vloer 17) opgevijzeld. Nadat de onder
steuningsconstructies waren verwijderd werd de ligger op de rubber oplegpunten
neergelaten. Voor de nablaligger die vloer 14 zal overspannen staan de eindschotten
op de pijlers en zijn 11 moten in de buflferrekken opgeslagen.
De eerste nablaligger over vloer 17 ligt vrij op de pijlers
36
37