Het gedeelte van de Grevelingendam op het voorland
van Flakkee
Zoals in het Driemaandelijks Bericht nr. 15 is meegedeeld wordt de dam door de
Grevelingen uitgevoerd in twee bestekken. Het eerste bestek omvat het damvak op de
Plaat van Oude Tonge en het gedeelte in de zuidelijke geul. Het tweede omvat de
afsluiting van de noordelijke geulen en de aansluiting van de dam aan de oever van
Flakkee. Het eerste gedeelte van de Grevelingendam is thans nagenoeg gereed.
Met de werkzaamheden ten behoeve van de aanleg van het tweede gedeelte van deze
dam op het voorland van Flakkee vóór de zeedijk van de Battenoordpolder is in
januari 1962 een aanvang gemaakt.
Het onderzoek naar de bodemgesteldheid op de plaats waar het nieuwe damvak moet
worden aangelegd heeft uitgewezen dat de aanwezige grondlagen onvoldoende draag
kracht bezitten. Alvorens met de bouw van het damlichaam kan worden begonnen za
derhalve een grondverbetering moeten worden uitgevoerd. Daartoe moet in het voor
land een sleuf worden gebaggerd met een diepte van N.A.P. 6 m en een bodem
breedte van ca. 140 m. De verkregen baggerspecie, in totaal ca. 260 000 m3, zal worden
AS TOEKOMSTIGE HOQFOR'JBAAN
ZUIDERLANDSE
BATTENOORDPOLDER
HOEK VAN
ST JACOB
E MAKEN DAI
BOCHT VAN ST JACOB,
KRAMMER
^LAAT
"OUDE^
Situatie van het gedeelte
van de Grevelingendam
dat aansluit op Flakkee
sr. c t5
e och!
16
'X///77T7777,
Dwarsdoorsnede van het te maken damvak
vervoerd naar een stortplaats in het Slaak. De vaarafstand tussen de bagger- en de
stortplaats bedraagt bijna 8 km. Ofschoon het mogelijk zou zijn dichterbij gelegen
stortplaatsen te vinden is, vanwege de belangen van de oester- en mosselcultuur, hiervan
afgezien.
Nadat de grondverbetering is aangebracht kan' de opbouw van het damvak ter hand
worden genomen. Het zandlichaam zal tussen een tweetal perskaden van mijnsteen
worden opgespoten. Deze beide mijnsteenkaden zullen later een onderdeel worden van
de taludverdediging.
Het beloop aan de zeezijde wordt verdedigd met stortsteen die tevoren met asfaltbeton
is vermengd. Het is vermeldenswaard dat deze methode hier, wat de Deltawerken
betreft, voor de eerste maal wordt toegepast. Bij vroeger gemaakte dijkvakken werd de
steen eerst op het beloop geschikt en pas daarna met gietasfalt gepenetreerd. Deze
laatste methode vraagt veel meer bitumen. De verdediging van het beloop volgens de
nieuwe werkmethode zal reiken tot N.A.P. 3 m; boven dit niveau zal asfaltbeton
worden toegepast.
Het minder aan golfaanval blootgestelde beloop aan de oostzijde wordt voorzien van
een glooiing van betonblokken. De kruin van de dam wordt afgedekt met klei die
naderhand zal worden ingezaaid met graszaad. Op de kruin zal een weg worden aan
gelegd ter breedte van 6 m.
De aansluiting van de dam aan de zeewering van Flakkee zal worden aangepast
aan de bestaande constructie van deze zeedijk. De teenconstructie wordt gevormd
door een gecreosoteerde grenehouten damwand, waartegen kraagstukken worden
aangebracht.
Het tijdschema van de werkzaamheden zal zo moeten zijn geregeld dat in de zomer van
1962 een ondersteuningspijler en een verankeringsconstructie op het damvak kunnen
worden gebouwd. Deze vormen een onderdeel van de kabelbaan die in het najaar
van 1962 zal worden gespannen over de noordelijke geul van de Grevelingen, gelegen
tussen het in 1961 gemaakte damvak op de Plaat van Oude Tonge en het hier
boven beschreven damgedeelte.
Met behulp van de kabelbaan zal in het daarop volgende jaar (1963) de geleidelijke
sluiting van deze geul worden uitgevoerd (voor het pincipe van de geleidelijke sluiting
van de Grevelingen vergelijke men het Driemaandelijks Bericht nr. 18). Met het oog op
de fundering van evengenoemde pijler en verankering is het noodzakelijk dat de grond
verbetering plaatselijk wordt uitgebreid tot NA.P. 12 m.
17