A. De werken van het Deltaplan
Toepassing van het principe van de geleidelijke sluiting
in de Grevelingen
Over de voortgang van het onderzoek van de methode van geleidelijke sluiting werd
in het Driemaandelijks Bericht nr. 14 verslag uitgebracht.
In de nabeschouwing werd gesteld dat het toen verrichte onderzoek het vertrouwen
had gegeven dat een geleidelijke sluiting bij de getij omstandigheden van het Delta
gebied uitvoerbaar is. Voorts werd opgemerkt dat deze uitspraak ook voor de grote
zeegaten geldt; erkend werd dat aan de methode van de geleidelijke sluiting, evenals
trouwens aan iedere andere methode, risico's zijn verbonden. Om ten aanzien van
de methodiek der geleidelijke sluiting en de daaraan verbonden risico's een juister
inzicht te verkrijgen werd het plan opgevat de Grevelingen volgens het principe van de
geleidelijke sluiting te dichten. Daartoe was te meer aanleiding omdat het hydraulisch
onderzoek inmiddels heeft uitgewezen dat de waterbeweging, die tijdens een derge
lijke sluiting ontstaat, geen grote moeilijkheden zal opleveren voor het opstorten van
een sluitdam en geen bijzondere gevaren zal opleveren voor het in stand houden van
een bruikbaar bodemprofiel in de nabijheid van het sluitgat.
De bestudering van de verschillende uitvoeringsmethoden heeft aangetoond dat een
kabelbaan de beste toepassingsmogelijkheden bezit. Een vaste overspanningsconstruc
tie in de vorm van een kabel biedt een grotere marge voor overbelasting dan een van
de andere constructievormen, zoals b.v. een brug op spuds, waarvan in het Drie
maandelijks Bericht nr. 14 melding werd gemaakt. De belangrijkste kenmerken van
deze kabeloverspanning zijn een gering eigen gewicht bij grote overspanningen en een
hoofdsysteem dat statisch bepaald is, waardoor de constructie ongevoelig is voor
eventuele zettingen van de steunpunten. De per strekkende meter betrekkelijk zware
draagkabels zijn weinig gevoelig voor windbelasting.
Het transport langs de kabels kan plaatsvinden met wagens, die van een eigen aan
drijving worden voorzien. Invoering van éénrichtingverkeer maakt een hoge vervoers-
Situatie van de dam door de
Grevelingen
OVERFLAKKEE
:d~G kv^JkTu rrvöf r i ng
OUDE
jGREVELINGENj
SINT- PHILIPSLAND
DUIVELAND
3