A. De werken van het Deltaplan Toepassing van het principe van de geleidelijke sluiting in de Grevelingen Over de voortgang van het onderzoek van de methode van geleidelijke sluiting werd in het Driemaandelijks Bericht nr. 14 verslag uitgebracht. In de nabeschouwing werd gesteld dat het toen verrichte onderzoek het vertrouwen had gegeven dat een geleidelijke sluiting bij de getij omstandigheden van het Delta gebied uitvoerbaar is. Voorts werd opgemerkt dat deze uitspraak ook voor de grote zeegaten geldt; erkend werd dat aan de methode van de geleidelijke sluiting, evenals trouwens aan iedere andere methode, risico's zijn verbonden. Om ten aanzien van de methodiek der geleidelijke sluiting en de daaraan verbonden risico's een juister inzicht te verkrijgen werd het plan opgevat de Grevelingen volgens het principe van de geleidelijke sluiting te dichten. Daartoe was te meer aanleiding omdat het hydraulisch onderzoek inmiddels heeft uitgewezen dat de waterbeweging, die tijdens een derge lijke sluiting ontstaat, geen grote moeilijkheden zal opleveren voor het opstorten van een sluitdam en geen bijzondere gevaren zal opleveren voor het in stand houden van een bruikbaar bodemprofiel in de nabijheid van het sluitgat. De bestudering van de verschillende uitvoeringsmethoden heeft aangetoond dat een kabelbaan de beste toepassingsmogelijkheden bezit. Een vaste overspanningsconstruc tie in de vorm van een kabel biedt een grotere marge voor overbelasting dan een van de andere constructievormen, zoals b.v. een brug op spuds, waarvan in het Drie maandelijks Bericht nr. 14 melding werd gemaakt. De belangrijkste kenmerken van deze kabeloverspanning zijn een gering eigen gewicht bij grote overspanningen en een hoofdsysteem dat statisch bepaald is, waardoor de constructie ongevoelig is voor eventuele zettingen van de steunpunten. De per strekkende meter betrekkelijk zware draagkabels zijn weinig gevoelig voor windbelasting. Het transport langs de kabels kan plaatsvinden met wagens, die van een eigen aan drijving worden voorzien. Invoering van éénrichtingverkeer maakt een hoge vervoers- Situatie van de dam door de Grevelingen OVERFLAKKEE :d~G kv^JkTu rrvöf r i ng OUDE jGREVELINGENj SINT- PHILIPSLAND DUIVELAND 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1961 | | pagina 3