Vorderingen van de bij de Deltadienst in uitvoering zijnde werken
in de periode 1 juli - 1 oktober 1961
De bouw van de uitwateringssluizen in het Haringvliet
Nu de vervaardiging van de nablaliggers op gang is gekomen beginnen aan de zuid
zijde van het werk de afmetingen en de vorm van de sluizen zich duidelijk af te tekenen.
Op het meest zuidelijke vloerveld, nr. 17, is de ligger reeds tot één geheel verenigd.
Met het rijgen van de hoofdvoorspanningskabels werd een aanvang gemaakt. Op het
vloerveld nr. 16 zijn de eindschotten geplaatst en zijn een aantal moten op de onder
steuningsconstructie aangebracht. Van de ügger die veld nr. 15 zal overspannen
werden de beide eindschotten gesteld.
Op grond van ervaringen tijdens de uitvoering van het werk wordt thans onderzocht
welke verbeteringen in de planning van het fabricageproces kunnen worden aan
gebracht ten einde de werktijd per ligger te bekorten.
Van de in totaal te vervaardigen 374 nablamoten en 102 eindschotdelen zijn er resp.
45 en 20 gereed.
Aan het eind van de verslagperiode werden de werkzaamheden ten behoeve van de
laatste sluisvloer afgesloten. De pijlers volgen in regelmatig tempo: acht ervan zijn
gereed tot N.A.P. 10,50 m (af bouwhoogte N.A.P. 18 m), vijf tot N.A.P. 5,20
m, twee tot N.A.P. en één tot en met de pijlervoet.
Zodra de voorspanning van de eerste ligger gereed is kan de afbouw van het zuidelijk
landhoofd tot N.A.P. 18 m ter hand worden genomen. Aan het noordelijk land-
hoofd werden de wapening gevlochten en de bekistingen gesteld voor de grondkerende
wanden aan de zeezijde en ook voor het middengedeelte.
Het betonwerk voor het centraal bedieningsgebouw maakt goede voortgang. De
bekistingen en de wapening van de begane grond en eerste verdieping zijn aange
bracht van N.A.P. 12,50 m tot N.A.P. 14,85 m.
In totaal werd in deze periode 50 000 m3 beton gestort, waarvan 3900 m3 ten behoeve
van de spanbetonconstructies.
Bij het zuidelijk landhoofd en bij de sluisvloeren aan de rivierzijde werden grond-
aanvullingen uitgevoerd. In het eerste geval hadden deze ten doel het terrein achter de
vleugelwanden, waarop de toekomstige dijk zal aansluiten, onder profiel te brengen
tot N.A.P. 2 m. Een gedeelte van een van de twee tijdelijke schermwanden werd
daartoe verwijderd. In het andere geval dienden zij voor het maken van de aansluitings
platen ten behoeve van de stortebedden.
De bouw van de schutsluis in het Haringvliet
Teneinde met de bouw van de schutsluis een aanvang te kunnen maken werd zwaar
materieel, zoals heistellingen en betoninstallaties, in de bouwput aangevoerd en op
gesteld. Van de 1500 betonpalen die gereed liggen zijn inmiddels 345 stuks ingeheid,
waaronder een groot gedeelte van de palen die het buitenhoofd zullen dragen.
De afsluiting van het Veersche Gat
Het opspuiten van zand in het damlichaam en de vorming van een strand aan de zee
zijde van de dam vonden doorgang. Gemiddeld werd een weekproductie van ca.
55 000 m3 bereikt. Half september was de voor het afwerken van het dijkprofiel
benodigde hoeveelheid zand aangebracht.
De bekleding van het tijbeloop tussen N.A.P. en N.A.P. 3,15 m kwam eind augustus
gereed. Voorts werd een begin gemaakt met het profileren van het dijklichaam en het
daarop aanbrengen van de asfaltbekledingen. De capaciteit van de asfaltmolens
bedraagt ca. 3500 ton/week.
Een aanvang werd gemaakt met het aanbrengen van de kleibekleding op de binnen-
berm en met het herzetten van betonblokken op het binnenbeloop beneden de binnen-
berm.
De binnenteenconstructie, bestaande uit perkoenen met steenschot en kraagstukken,
kwam gedurende de verslagperiode gereed.
Het voor de binnenbermweg benodigde paklaagmateriaal werd gedeeltelijk aange-,
voerd en verwerkt.
Voorbereidingen werden getroffen voor het verlagen van de uit caissons en opzet-
stukken samengestelde loswal aan de Walcherense zijde.
Het herstellen van de zeedijk van het bouwdok die destijds was doorgebaggerd ten
behoeve van het transport van de doorlaatcaissons kwam half september gereed.
Voortgegaan werd met het aanvullen van het voormalige bouwdok en het weer in de
oorspronkelijke staat brengen van de gebruikte terreinen.
De bouw van geprefabriceerde eenheidscaissons
Zoals elders in dit nummer is meegedeeld werd besloten tot de prefabricage van een
heidscaissons. Er werd opdracht gegeven tot het vervaardigen van 20 van deze caissons
en vijf opzetstukken. Het werk werd op 25 augustus 1961 voor de som van f 188 050
gegund aan Van Hattum en Blankevoort N.V. te Beverwijk. Begonnen werd met het
in horizontale lagen storten van wandplaten. Om de andere dag worden 10 platen
gestort.
Voor het verticaal stellen van de wandplaten, het monteren van de bekisting en het
storten van de beton in de hoekpunten tussen de platen, resp. de caissonbodem, is op
de bouwplaats een traverse opgesteld met een hijsvermogen van ca. 20 ton.
Begin oktober zal worden begonnen met het samenstellen van de platen tot caissons.
Voorshands is het werkprogramma ingesteld op twee stuks per week.
De remmingwerken van de Zandkreeksluis
Het werk werd op 3 juli 1961 voor de eerste maal voltooid opgeleverd.
Aanpassingswerken van het Drie-eilandenplan
In de verslagperiode kwamen het graven en verruimen van watergangen op Noord-
Beveland en de bouw van twee gemalen op Zuid-Beveland gereed. Daarmede is thans
de uitvoering voltooid van het plan tot aanpassing van de afwatering van deze ge-
41
40