De stalen bekisting voor het storten van een nablamoot wordt gesteld Het beton wordt met kipauto's aangevoerd en met behulp van loshakken gestort 36 Productie en transport van moten De moten van de nablaligger worden onderscheiden in gewone moten en z.g. scharniermoten, die de armen moeten steunen waar mee de schuiven aan de zee- en de rivierzijde aan de brug worden verbonden. Voor elk van beide typen is een afzonderlijk productieveld ge reserveerd. De moten worden evenals de eindschotten in stalen bekistingen gestort, waarin tevoren een gecompliceerd skelet van wapeningsstaal en kabelbuizen is bevestigd. De wapeningsijzers worden zodanig aangebracht dat zij aan weerszijden van de moten enige decimeters uitsteken. De uitstekende gedeelten dienen voor de wapening van het beton dat in de voegen tussen de moten zal worden gestort. Door de kabelbuizen zullen in de lengte- en in de dwarsrichting voorspanningskabels worden getrokken. De kabels die in de lengterichting worden aangebracht hebben ten doel de moten aan elkaar te rijgen, tegen elkaar te klemmen en zodoende de ligger bestand te maken tegen de krachten die door het over de brug gaande verkeer en door de op de sluis aanlopende golven zullen worden uitgeoefend. Nadat het beton gestort is wordt over de moten een tent geplaatst waarin waterdamp (tot 45° C) wordt geblazen. Daarmee wordt een versnelling van de betonverharding bereikt. Dan wordt een lichte voorspanning in de dwarsrichting aangebracht om de elementen geschikt te maken voor het transport. Een gekantelde moot wordt naar een montageveld verve Een nablamoot op de kantelstoel

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1961 | | pagina 20