De stalen bekisting voor het
storten van een nablamoot wordt
gesteld
Het beton wordt met kipauto's aangevoerd en met behulp van loshakken gestort
36
Productie en transport van moten
De moten van de nablaligger worden onderscheiden in gewone
moten en z.g. scharniermoten, die de armen moeten steunen waar
mee de schuiven aan de zee- en de rivierzijde aan de brug worden
verbonden.
Voor elk van beide typen is een afzonderlijk productieveld ge
reserveerd. De moten worden evenals de eindschotten in stalen
bekistingen gestort, waarin tevoren een gecompliceerd skelet van
wapeningsstaal en kabelbuizen is bevestigd. De wapeningsijzers
worden zodanig aangebracht dat zij aan weerszijden van de moten
enige decimeters uitsteken. De uitstekende gedeelten dienen voor
de wapening van het beton dat in de voegen tussen de moten zal
worden gestort. Door de kabelbuizen zullen in de lengte- en in de
dwarsrichting voorspanningskabels worden getrokken. De kabels
die in de lengterichting worden aangebracht hebben ten doel
de moten aan elkaar te rijgen, tegen elkaar te klemmen en
zodoende de ligger bestand te maken tegen de krachten die door
het over de brug gaande verkeer en door de op de sluis aanlopende
golven zullen worden uitgeoefend.
Nadat het beton gestort is wordt over de moten een tent geplaatst
waarin waterdamp (tot 45° C) wordt geblazen. Daarmee wordt
een versnelling van de betonverharding bereikt. Dan wordt een
lichte voorspanning in de dwarsrichting aangebracht om de
elementen geschikt te maken voor het transport.
Een gekantelde moot wordt naar een montageveld verve
Een nablamoot op de kantelstoel