Productie en transport van eindschotten Een gekanteld eindschotgedeelte wordt opgelicht Het laatste van de drie delen waaruit een eind en getransporteerd schot is samengesteld wordt op de pijler geplaatst Het kantelen Het blok wordt horizontaal op de kantelinrichting geplaatst Elke nablaligger bestaat uit een rij van 22 moten, aan weerszijden opgesloten tussen eindschotten die op de pijlers rusten. Van elke ligger worden eerst de beide eindschotdelen vervaardigd. Deze worden elk in drie stukken gestort op een van de drie productie- velden die daartoe in gereedheid zijn gebracht. Het beton wordt in kipauto's aangevoerd van de betonmolens die ook het materiaal hebben geleverd voor de vloeren en de pijlers. Wanneer het beton voldoende verhard is worden de stukken door de portaalkraan horizontaal, dus in de stand waarin zij op de sluisvloer zijn ver vaardigd, opgenomen en vervoerd naar de plaats waar een kantel inrichting staat opgesteld. Hier worden de kabels van de hefkraan zodanig bevestigd dat het mogelijk wordt de eindschotgedeelten verticaal op te richten. Indien zij op de plaats van vervaardiging in verticale stand zouden worden gebracht, zou als gevolg van het grote gewicht van de blokken de onderkant ervan worden be schadigd. Nadat het onderstuk op zijn plaats op de pijler is neergelaten worden de beide bovendelen aangevoerd en bevestigd. Vervolgens worden de voegen tussen de delen met beton opgevuld. In de schotten zijn twee openingen uitgespaard die toegang geven tot het inwendige van de nablaligger. Een gereedgekomen eindschotgedeelte wordt uit de bekisting getild

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1961 | | pagina 19