1 O
De schutsluizen in de Volkerakdam
Het Volkerak is een van de drukst bevaren wateren in ons land: jaarlijks passeren er
thans rond 100 000 schepen. Ongeveer drievierde gedeelte hiervan wordt gevormd
door de doorgaande vaart tussen Antwerpen en de Rijn via het Kanaal door Zuid-
Beveland. Het overige deel bestaat uit de vaart via het Kanaal door Walcheren en die
op de verschillende havens langs de Zeeuwse wateren.
Het is duidelijk dat ten behoeve van deze scheepvaart voorzieningen moeten zijn
getroffen wanneer het Volkerak aan de noordzijde wordt afgesloten. Zoals bekend,
is in het ontwerp voor de afsluiting een tweetal schutsluizen opgenomen. Aangezien
volgens het tijdschema van de Deltawerken uiterlijk in het vroege voorjaar van 1966
met de afsluitingswerkzaamheden in de vaargeul een begin zal worden gemaakt,
moeten de sluizen voor die tijd gereed zijn. Met dit doel voor ogen is in het afgelopen
jaar nabij Willemstad een bouwput gemaakt, waarbinnen de sluizen in den droge
kunnen worden gebouwd. Elders in dit nummer is een verslag opgenomen van de
aanleg van deze bouwput met aansluitende werkterreinen, etc.
De opzet van het sluiscomplex
Zolang de Oosterschelde nog niet is afgesloten zal het waterpeil ten zuiden van de
Volkerakdam in het algemeen wisselen tussen N.A.P. +2men N.A.P. 2 m. Ten
noorden van de dam, op het afgesloten Haringvliet, zal de waterstand zich veelal
bewegen tussen N.A.P. en N.A.P. 1 m. In een later stadium, wanneer het Zeeuwse
Meer tot stand is gekomen, zal de waterstand ten zuiden van de dam niet meer aan
zulke grote dagelijkse schommelingen onderhevig zijn, maar afhankelijk van het
seizoen tussen N.A.P. 0,50 en 0,50 m zijn gelegen. Gedurende de eerste periode
moeten de hoge waterstanden aan de zuidzijde worden verwacht: de sluizen worden
in verband daarmee gebaseerd op stormvloedstanden tot N.A.P. r5m.
Situatie van cle schutsluizen in het Volkerak
HOLLANDSCH DIEP
TE MAKEN WERK
WILLEMSTAD
VOLKERAK
NOORD - BRABANT
I mm
16
>lHEL LEGAT
Overzicht van het te bouwen sluiscomplex
Aan het bepalen van de capaciteit van de schutsluizen is een uitgebreid onderzoek
naar de samenstelling, het gedrag en de ontwikkeling van de scheepvaart ter plaatse
vooraf gegaan. Bij het ontwerpen is in het bijzonder rekening gehouden met de eis
het oponthoud voor de scheepvaart ten gevolge van het schutten zoveel mogelijk te
beperken. Opeenhoping van schepen voor de sluizen moet kunnen worden voorkomen
of binnen enkele uren worden 'weggewerkt'. Vooral na perioden van mist of ijsgang,
waarin de scheepvaart gestremd is geweest, is dit van belang. Om aan deze eis te
voldoen werd de capaciteit van de sluizen bepaald op gemiddeld 40 schepen per uur,
wat ook voldoende is voor drukke dagen, waarop 400 a 500 schepen per dag zullen
moeten worden doorgeschut. De afmetingen van de sluizen zijn in verband hiermee,
na een onderzoek betreffende de tijden van in- en uitvaart, als volgt vastgesteld. Elk
van de beide sluizen wordt 24 m breed, zodat in het normale geval verschillende
schepen naast elkaar in de kolk kunnen liggen, terwijl duwconvooien met een maximale
breedte van 23 m in hun geheel kunnen worden doorgelaten. De kolkbreedte wordt
hiermee gelijk aan die van de bij Terneuzen en in het nieuwe Hartelkanaal ontworpen
sluizen. De lengte van de kolk is op 320 m gesteld.
17