Het Veersche Gat gesloten Het Veersche Gat werd op 27 april 1961 des morgens om 10 uur gesloten door het neerlaten van de laatste schuiven in de door- laatcaissons. Dit gebeuren, waartoe de Minister van Verkeer en Waterstaat het sein gaf, was natuurlijk zeer belangrijk voor de drie eilanden die thans door dammen onderling verbonden zijn, daardoor groter veiligheid tegen het water hebben verkregen en nieuwe ontwikke lingsmogelijkheden zien ontstaan. Belangrijk was het ook voor allen die tot de bouw van de dammen hebben bijgedragen en hun werk met succes zagen bekroond. Dat zijn er zeer velen, technici en theoretici, ontwerpers en uitvoer ders, tekenaars en schrijvers, vaklieden en ongeschoolde ar beiders. Velen van hen zagen geboeid toe hoe de doorlaat- caissons door machtige sleepboten naar de hun aangewezen plaatsen werden gesleept om de ruggegraat te gaan vormen van het bolwerk tegen de zee. Het stemt tot voldoening dat de plaatsing van de caissons vrij wel geheel volgens het te voren opgestelde tijdschema is verlopen. Alleen de eerste caisson werd een dag later ingevaren dan aanvan kelijk was voorzien, omdat hij op 11 april als gevolg van foutieve oriëntatie tijdens zware mist zeewaarts van het sluitgat op de Walcherense oever strandde. Afgezien van dit hachelijk avontuur kon het programma echter vlot worden afgewerkt. Zo is dan het Veersche Gat thans mense lijkerwijs gesproken voor immer van de zee gescheiden door een barrière die de zwaarst denkbare golfaanval zal moeten en ook wel zal kunnen afweren. En gewapend met de ervaring van de werken in het Veersche Gat gaat men verder met het voorbereiden van de afsluiting der an dere, veel grotere zeegaten. 4 Het invaren van de laatste caisson Foto Aero Camera 4 De schuiven dicht, de vlaggen in top Foto Rijkswaterstaat 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1961 | | pagina 3