Het Veersche Gat gesloten
Het Veersche Gat werd op 27 april 1961 des morgens om 10 uur
gesloten door het neerlaten van de laatste schuiven in de door-
laatcaissons.
Dit gebeuren, waartoe de Minister van Verkeer en Waterstaat het
sein gaf, was natuurlijk zeer belangrijk voor de drie eilanden die
thans door dammen onderling verbonden zijn, daardoor groter
veiligheid tegen het water hebben verkregen en nieuwe ontwikke
lingsmogelijkheden zien ontstaan.
Belangrijk was het ook voor allen die tot de bouw van de dammen
hebben bijgedragen en hun werk met succes zagen bekroond. Dat
zijn er zeer velen, technici en theoretici, ontwerpers en uitvoer
ders, tekenaars en schrijvers, vaklieden en ongeschoolde ar
beiders. Velen van hen zagen geboeid toe hoe de doorlaat-
caissons door machtige sleepboten naar de hun aangewezen
plaatsen werden gesleept om de ruggegraat te gaan vormen van
het bolwerk tegen de zee.
Het stemt tot voldoening dat de plaatsing van de caissons vrij
wel geheel volgens het te voren opgestelde tijdschema is verlopen.
Alleen de eerste caisson werd een dag later ingevaren dan aanvan
kelijk was voorzien, omdat hij op 11 april als gevolg van foutieve
oriëntatie tijdens zware mist zeewaarts van het sluitgat op de
Walcherense oever strandde.
Afgezien van dit hachelijk avontuur kon het programma echter
vlot worden afgewerkt. Zo is dan het Veersche Gat thans mense
lijkerwijs gesproken voor immer van de zee gescheiden door een
barrière die de zwaarst denkbare golfaanval zal moeten en ook
wel zal kunnen afweren.
En gewapend met de ervaring van de werken in het Veersche Gat
gaat men verder met het voorbereiden van de afsluiting der an
dere, veel grotere zeegaten.
4 Het invaren van de laatste caisson Foto Aero Camera
4 De schuiven dicht, de vlaggen in top Foto Rijkswaterstaat
3