24 De sociaal-economische ontwikkeling van het Deltagebied l oude toestand nieuwe toestand De aanpassing van de haven van Wolphaartsdijk De haven te Wolphaartsdijk Van deze haven wordt vrijwel uitsluitend gebruik gemaakt voor de afvoer van suiker bieten. De nieuwe haven zal ten oosten van de bestaande komen te liggen. Het baggerwerk voor de haven kan aldus worden gecombineerd met uitgravingswerkzaamheden ten behoeve van de uitwateringsgeul van het gemaal dat hier in aanbouw is. De bestaande haven zal na enige aanpassing wellicht een bestemming verkrijgen ten dienste van de watersport. Aangezien in de nieuwe situatie een schip tijdens het laden te allen tijde kan worden verhaald en, naar wordt aangenomen, niet meer dan één schip tegelijk behoeft te worden gemeerd, kan de lengte van de loswal die thans 100 m bedraagt worden teruggebracht tot 20 m. Evenals te Kamperland is de diepte van de haven gebaseerd op binnenschepen van 500 a 600 ton. De haven te Veere De haven te Veere bestaat uit een ondiep gedeelte, dat in gebruik is als landbouwhaven en een dieper gedeelte dat ligplaats biedt aan de garnalenvissers. Voor deze vissers is een nieuwe haven gemaakt nabij Colijnsplaat op Noord-Beveland. Voorts wordt overwogen de overslag van landbouwproducten te verplaatsen naar de werkhaven die ten behoeve van de afsluitingswerkzaamheden van het Veersche Gat op een afstand van 2 km ten noordwesten van Veere werd aangelegd. In de hui dige haven te Veere zou dan, nadat enige voorzieningen zijn getroffen, ruimte komen voor de watersport. Het is duidelijk dat de Deltawerken niet alleen van invloed zijn op de waterstaat kundige toestand van het Zeeuws-Zuidhollandse gebied, doch evenzeer de sociale en economische belangen raken. Het is daarom goed om behalve aan technische ook aan de sociaal-economische vraagstukken van het Deltagebied een beschouwing te wijden. De Deltawet bepaalt dat de zeegaten tussen de Nieuwe Waterweg en de Westerschelde zullen worden afgesloten en in het algemeen duidt men dan ook het gehele gebied dat door deze afsluitingen tot een eenheid zal worden als Deltagebied aan. Bij het weergeven van de sociaal-economische karakteristiek van dit gebied stuit men op de moeilijkheid dat op deze wijze er ook toe wordt gerekend de gehele linkeroever van de Rotterdamse Waterweg, d.w.z. de zuidelijke helft van het haven- en industrie complex dat door de Rijksdienst voor het Nationale Plan wordt aangeduid als de stedengroep van Maas- en Merwedesteden, die een integrerend deel uitmaakt van de Randstad Holland. Dit zou voor de karakteristiek ernstige bezwaren meebrengen, enerzijds omdat het gebied daardoor zou bestaan uit twee onderdelen die moeilijk 10 0 HSsWiSIIHI 1947 1956 sta MR HM!HM,:;: Sr 1970 1980 Mannelijke beroepsbevolking werk zaam in land- en tuinbouw in per centages van dezelfde groep in 1930 DELTAGEBIED ZEEKLEIGEBIEDEN ZONDER DELTAGEBIED NEDERLAND TOTAAL 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1961 | | pagina 14