oude toestand nieuwe toestand VEERQAM rOSWAl aanpassing van de haven van Kortgene Voor de verdediging van de belopen van de toegangsgeul en de westelijke begrenzing van de havenkom is gezocht naar een constructie die, wanneer de waterstand in de winter op een laag peil wordt gehouden, ook boven water voldoende duurzaam en toch financieel aantrekkelijk is. Deze verdediging zal op twee manieren worden uit gevoerd 1. een berm op een diepte van N.A.P. 1,20 m en het daarboven gelegen talud zullen worden afgedekt met banen gebitumineerd juteweefsel (hydrofaan), waarop een dicht aaneengesloten vlechtwerk van strippen tropisch hardhout (azobé) met opstaande wanden van hetzelfde materiaal en een bestorting van 250 kg/m2 lichte stortsteen 2. een berm op een diepte van N.A.P. 1,50 m en het daarboven gelegen talud zullen worden afgedekt met een laag mijnsteen ter dikte van 50 cm, waarop een laag gevlijde lichte stortsteen tot een hoeveelheid van 300 kg/m2. De overige oeververdedigingen bestaan uit een combinatie van traditionele rijshouten kraagstukken met de onder 2. genoemde constructie. Nu de haven toch moet worden gewijzigd is op verzoek van de gemeente aan het aanpassingsplan een uitbreiding gegeven in die zin dat de nieuwe haven geschikt wordt voor de grootste kustvaarders (499 B.R.T.). Deze verbetering geschiedt geheel voor rekening van de gemeente. De uitbreiding is van belang voor de aardappelhandel op Noord-Beveland in verband met de export van de in het buitenland veel gevraagde Zeeuwse bintjes. De haven zal een diepte krijgen van N.A.P. 4,60 m, terwijl de bodembreedte van de toegangsgeul 17 m wordt. De haven te Kamperland De nieuwe haven komt op dezelfde plaats als de bestaande. Een van de overwe gingen die tot dit besluit hebben geleid was de wens een bedrijf dat hoge bedragen 22 heeft geïnvesteerd in loodsen en silo's, die onmiddellijk ten noordoosten van de hoogwaterkering zijn gelegen, dezelfde mogelijkheden voor een moderne wijze van overslag te bieden als het nu reeds bezit. De huidige lengte van de toegangsgeul tot de haven, die ca. 1300 m bedraagt, blijft dus gehandhaafd. Kamperland is de belangrijkste haven op Noord-Beveland voor de overslag van suikerbieten, terwijl ook vele aardappelhandelaren via deze haven hun product ver schepen. Voor de overslag van deze en andere landbouwproducten zal een loswal worden gemaakt met een lengte van 105 m, wat voldoende is om in de drukste maanden van het bietenseizoen in de behoeften te voorzien. In de noordoostelijke hoek van de haven is ten behoeve van aldaar gevestigde bedrijven een eenvoudige meer- gelegenheid met loopsteiger geprojecteerd ter vervanging van bestaande steigers. De diepte van de aangepaste haven (N.A.P. 3,70 m) en de breedte van de toegangs geul (14 m) zijn berekend op binnenschepen van 500 a 600 ton en kustvaarders met een overeenkomstige diepgang. De constructie van de oeververdedigingen zal dezelfde zijn als te Kortgene. De aanpassing van de haven van Kamperland LOSWAL oude toestand LOSWAL nieuwe toestand 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1961 | | pagina 13