De bouw van de doorlaatcaissons voor de afsluiting van het
Veersche Gat
Vanaf de dag dat de vierde doorlaatcaisson geplaatst zou zijn, lagen de zandzuigers
gereed en gerekend van het ogenblik van de sluiting zouden zij gedurende tenminste
vier weken continu in bedrijf blijven. Twee zuigers persen, gekoppeld aan een drij
vende leiding die aansluit op een leiding op de vaste wal, het zand rechtstreeks
naar het sluitgat; een derde zuiger laadt het zand in onderlossers die het klappen
nabij de caissons. Per week kan door dit continubedrijf ca. 450 000 m3 zand wor
den verzet. In totaal moet in 1961 ca. 3,5 miljoen m3 zand worden aangebracht.
Tot de voorbereidingen voor de sluiting behoorde voorts het opslaan van grote
hoeveelheden reservemateriaal ten behoeve van de aanstortingen en aanvullingen van
de caissons en het aanvoeren van reservesluitingselementen. De Phoenix-BX caisson
die nog in de haven van Kruiningen lag werd voor gebruik gereed gemaakt en naar
het Veersche Gat versleept. Bovendien werden 19 kleine eenheidscaissons in de nabij
heid beschikbaar gehouden om in geval van nood te kunnen worden ingezet.
16
Over de gesloten onderschuiven trekt de vloed voor de laatste maal het Veersche Gat binnen
26 april, omstreeks 24 uurFoto Rijkswaterstaat
Op 25 augustus 1959 is de aannemer begonnen met het graven van de put waarin
de bouw van de zeven doorlaatcaissons heeft plaats gevonden. Reeds in het begin
van september is de aanleg van de bronbemaling ter hand genomen teneinde bij het
dieper komen van de ontgraving in den droge te kunnen blijven werken.
Een gedeelte van het bouwdok werd snel op de vereiste diepte gebracht om zo spoedig
mogelijk te kunnen beginnen met het maken van de drainagebedden van grof materiaal,
waarop de caissons zouden worden opgetrokken.
De vorm van de bouwput werd langer en smaller gemaakt dan de aanvankelijke opzet
is geweest. Het voordeel daarvan was dat de caissons in één rij achter elkaar konden
komen te staan, zodat het gebruik van rijdende kranen en een portaalkraan aan
trekkelijk werd, en dat de ontgraving van de put zonder tussenkomst van vracht
auto's kon plaats vinden.
De caissons liggen gereed in het bouwdok. Op de achtergrond het sluitgat Foto Aero Camera
17