Bodembekleding met behulp van nylon In het Driemaandelijks Bericht nr 8 is een beschrijving gegeven van de ontwikkeling van een nieuwe wijze van bodembekleding met behulp van nylon en van de daarbij gebruikte rolponton. Bij het bekleden van de drempel in het Veersche Gat werd deze methode voor het eerst in de praktijk toegepast. In zijn geheel heeft de werkwijze tot een goed resultaat geleid. Niettemin deden zich tijdens de uitvoering enkele moeilijkheden voor. In de eerste plaats bleken de matten tijdens het begin van de uitlegmanoeuvre over de bodem door te glijden. Blijkbaar was de wrijving tussen het uitgelegde deel van de gladde mat en de bodem niet voldoende om de rest van het doek uit de lage laadbak over de voorste rol te trekken. Een tweede moeilijkheid betrof de constructie van de nylon- matten. De zandslangen die de mat het benodigde gewicht moesten geven liepen plaatselijk leeg. De slangen waren als grote open zomen in de mat genaaid; door de spanning op de gestikte naden trokken deze echter open. De moeilijkheden die zich hebben voorgedaan waren aanleiding de constructie van de rolponton en van de nylon- mat te wijzigen. De verandering aan de rolponton omvat het omhoogbrengen van de laadvloer. Hier door wordt bereikt dat tijdens het uitleggen minder kracht nodig is om het doek over de voorste rol te trekken. De lage laadvloer was oorspronkelijk gekozen om de ponton in geladen toestand drijvende naar de zinkplaats te kunnen vervoeren. Deze wijze van aanvoer heeft echter niet aan de verwachting beantwoord. De verbouwde rolponton wordt thans aangevoerd, hangende in een frame, dat op twee zolderbakken is geplaatst. Het frame vormt een rechthoek, die de rolponton in geheven stand omsluit. De zijden bestaan elk uit twee gekoppelde 50 cm hoge stalen liggers, waarop stalen platen zijn gelegd. Aldus vormt het frame een werkvloer rondom de ponton. Het met zand gevulde nylondoek wordt op de rolponton in gereedheid gebracht 10 De rolponton wordt afgevierd met behulp van een frame, waarop zich de zandvul- installatie bevindt Aan de ene zijde staat boven een der bakken de elektrische installatie voor de aan drijving van de hijslieren. Op het tegenoverliggend gedeelte boven de andere bak bevinden zich de zandspuitinstallatie en de zandvoorraad die nodig zijn voor het aan brengen van de ballast in de nylonmat. Het frame is in vier delen te monteren. Uit dit frame kan de ponton worden afgevierd naar de zeebodem en weer worden opge hesen. De hijsdraden blijven aan de ponton bevestigd. Door de bakken te verslepen rolt de ponton over de bodem en wordt het doek uitgelegd. De verandering in de constructie van de nylonmat is aangebracht in samenwerking met de weverij Nico ter Kuile Zonen N.V. Thans wordt een dubbeldoek toegepast dat bestaat uit een aantal evenwijdige, in de lengterichting aaneengeweven cellen. In beide richtingen van het doek worden twee maal zoveel draden gebruikt, zodat een grotere dichtheid wordt verkregen. De sterkte van het weefsel is gelijk gebleven, doordat dunnere draden zijn verwerkt. Het draadgewicht bedraagt nu 210 Denier. De omtrek van de cellen is van 30 cm tot 24 cm teruggebracht. Hierdoor is een gelijkmatiger gewichtsverdeling van het opper vlak van de mat mogelijk. Bij de mat, toegepast in het Veersche Gat b.v., bevonden zich de zandslangen op een 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1961 | | pagina 7