Bodembekleding met behulp van nylon
In het Driemaandelijks Bericht nr 8 is een beschrijving gegeven van de ontwikkeling
van een nieuwe wijze van bodembekleding met behulp van nylon en van de daarbij
gebruikte rolponton.
Bij het bekleden van de drempel in het Veersche Gat werd deze methode voor het
eerst in de praktijk toegepast. In zijn geheel heeft de werkwijze tot een goed resultaat
geleid. Niettemin deden zich tijdens de uitvoering enkele moeilijkheden voor. In de
eerste plaats bleken de matten tijdens het begin van de uitlegmanoeuvre over de bodem
door te glijden. Blijkbaar was de wrijving tussen het uitgelegde deel van de gladde
mat en de bodem niet voldoende om de rest van het doek uit de lage laadbak over de
voorste rol te trekken. Een tweede moeilijkheid betrof de constructie van de nylon-
matten. De zandslangen die de mat het benodigde gewicht moesten geven liepen
plaatselijk leeg. De slangen waren als grote open zomen in de mat genaaid; door de
spanning op de gestikte naden trokken deze echter open. De moeilijkheden die zich
hebben voorgedaan waren aanleiding de constructie van de rolponton en van de nylon-
mat te wijzigen.
De verandering aan de rolponton omvat het omhoogbrengen van de laadvloer. Hier
door wordt bereikt dat tijdens het uitleggen minder kracht nodig is om het doek over
de voorste rol te trekken.
De lage laadvloer was oorspronkelijk gekozen om de ponton in geladen toestand
drijvende naar de zinkplaats te kunnen vervoeren. Deze wijze van aanvoer heeft
echter niet aan de verwachting beantwoord. De verbouwde rolponton wordt thans
aangevoerd, hangende in een frame, dat op twee zolderbakken is geplaatst. Het frame
vormt een rechthoek, die de rolponton in geheven stand omsluit. De zijden bestaan
elk uit twee gekoppelde 50 cm hoge stalen liggers, waarop stalen platen zijn gelegd.
Aldus vormt het frame een werkvloer rondom de ponton.
Het met zand gevulde
nylondoek wordt op de
rolponton in gereedheid
gebracht
10
De rolponton wordt afgevierd met behulp van een frame, waarop zich de zandvul-
installatie bevindt
Aan de ene zijde staat boven een der bakken de elektrische installatie voor de aan
drijving van de hijslieren. Op het tegenoverliggend gedeelte boven de andere bak
bevinden zich de zandspuitinstallatie en de zandvoorraad die nodig zijn voor het aan
brengen van de ballast in de nylonmat. Het frame is in vier delen te monteren. Uit
dit frame kan de ponton worden afgevierd naar de zeebodem en weer worden opge
hesen. De hijsdraden blijven aan de ponton bevestigd. Door de bakken te verslepen
rolt de ponton over de bodem en wordt het doek uitgelegd.
De verandering in de constructie van de nylonmat is aangebracht in samenwerking
met de weverij Nico ter Kuile Zonen N.V.
Thans wordt een dubbeldoek toegepast dat bestaat uit een aantal evenwijdige, in de
lengterichting aaneengeweven cellen. In beide richtingen van het doek worden twee
maal zoveel draden gebruikt, zodat een grotere dichtheid wordt verkregen.
De sterkte van het weefsel is gelijk gebleven, doordat dunnere draden zijn verwerkt.
Het draadgewicht bedraagt nu 210 Denier. De omtrek van de cellen is van 30 cm tot
24 cm teruggebracht. Hierdoor is een gelijkmatiger gewichtsverdeling van het opper
vlak van de mat mogelijk.
Bij de mat, toegepast in het Veersche Gat b.v., bevonden zich de zandslangen op een
11