Situatie van het gedeelte van de dam dat is aanbesteed matten worden toegepast, terwijl een gedeelte van de beschermingsconstructie zal bestaan uit een gietasfaltlaag. Deze laag wordt aangebracht met behulp van een asfalt- stortapparaat, dat gemonteerd is op een speciaal voor dit doel ingericht vaartuig. Het resultaat van de proef, die in de herfst van 1960 met een drempelverdediging van nylon en gietasfalt is gedaan, wettigt de verwachting dat deze nieuwe materialen met succes zullen kunnen worden toegepast. Nadat de verdediging van de drempel is aangebracht zal deze worden voorzien van een kap van grof grind. Het grind wordt aan weerszijden opgesloten tussen zand- asfaltkaden. Om een grotere weerstand tegen de stroom te verkrijgen wordt het grind afgedekt met een laag stortsteen, die evenals bij de drempel voor de Zandkreekdam het geval is geweest, met gietasfalt wordt gepenetreerd. De blokkering van het sluitgat in de geul bij Bruinisse zal geschieden door achtereen volgens eenheidscaissons in het sluitgat op de drempel in te varen en te zinken. Na het plaatsen van de caissons zullen zij worden verhoogd met behulp van opzetstukken. Deze sluiting zal veel overeenkomst vertonen met die van de Zandkreek; de lengte van het sluitgat bij Bruinisse is echter ongeveer drie maal zo groot. Bij de uitvoering zal in ruime mate gebruik worden gemaakt van caissons die van vorige werken zijn overgebleven. Aan het oostelijk einde van het damvak op de Plaat van Oude Tonge wordt een werk- haven aangelegd; de haven zal worden uitgerust met een loswal, opgebouwd uit be tonnen opzetstukken. Deze haven zal bij de uitvoering van de afsluitingswerken, in het bijzonder ten behoeve van het noordelijk gedeelte, een belangrijke werkbasis vormen. Op grond van het tijdschema voor de aanleg van de Grevelingendam, waarin voor het damvak op de Plaat van Oude Tonge één jaar ter beschikking staat, is een hoog uit voeringstempo noodzakelijk. Dit is bovendien wenselijk omdat ook het aanbrengen van de asfaltbekleding niet te laat in het seizoen mag geschieden willen er bij de verwer king geen moeilijkheden ontstaan. In het bestek is daarom voorgeschreven dat op de Plaat van Oude Tonge de aannemer het werk van twee zijden tegelijk moet aanpakken ofwel de werkzaamheden zo inrichten dat de capaciteit en de voortgang van het werk daarmee overeenstemmen. Dwarsdoorsneden van het eerste gedeelte van de Grevelingendam iül SméË1 30 BOCHT VAN SI JACOB^ WERKTERREIN WERKHAVEN [werkterrein PLAAT VAN OUDE TONGE SCHUTSLUIS IN AANBOUW BRUINISSE LICHTE STORTSTEEN GEPENETREERD ZANPASFALT GRl uq ZAHO' DOORSNEDE A-A 1e FASE KLINKER VERHARDING ASFALTBETON BETONBLOKKEN KRAAGSTUK IUNST EEN KADE DOORSNEDE A-A 2eFASE 1 so kj* DOORSNEDE B-B 31

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1961 | | pagina 17