Het Zijpe met de Plaat van Oude Tonge en het tracé van de Grevelingendam
vinden. De wegverbinding zal dan tegelijk met de brug bij Numansdorp voltooid
kunnen zijn.
In het Waterloopkundig Laboratorium is nagegaan op welke wijze het werkschema
voor de dam, met deze doeleinden voor ogen, moet worden samengesteld.
Van grote invloed is daarbij de ligging van de dam. Over grote lengte zal deze worden
aangelegd op een bij eb droogvallende zandbank, de Plaat van Oude Tonge. Tussen
de zuidzijde van de plaat en de schutsluis die aan de Duivelandse oever in uitvoering
is kruist de dam een vrij diepe geul (max. diepte ca. 25 m). In deze geul zal een ruim
400 m breed en 5 m diep sluitgat worden gevormd. Tussen de noordzijde van de Plaat
van Oude Tonge en de Flakkeese oever moet een ruim 1000 m breed, doch minder
diep geulenstelsel worden gekruist. De hydraulische onderzoekingen hebben uitge
wezen dat het gewenst is de sluiting van de zuidelijke geul bij de Duivelandse kust te
laten voorafgaan aan de sluiting van de noordelijke geul nabij Flakkee.
Mede op grond van de wenselijkheid het huidige stroombeeld eerst op een zo laat moge
lijk tijdstip te wijzigen is het volgende, in grote lijnen aangeduide, uitvoeringsschema
ontworpen
1961Aanleg van het damvak op de Plaat van Oude Tonge. Aanleg van de drempel
in de zuidelijke geul.
1962: Blokkering van de zuidelijke geul en aanleg van het damvak door deze geul.
Aanleg van de drempel in de noordelijke geulen.
1963: Blokkering van de noordelijke geulen en aanleg van het damvak door deze
geulen.
1964: Voltooiing van de weg over de dam.
De beschouwde tracé's van de Grevelingendam
HARING
HERKiNGEN
N1EUWE-TONGE
DEN BOMMEL
HELLEGAT DAM.
O REVEUNQEN
PLAAT VAN
OUDE TONGE
uUDE—TONGE
IPROVINCIALE WEG
OOLTGEN5PLAAT
K R AMiJvJÈ R
STOqFPCLDER.
DINTELOORD
27