De constructie van de nablaliggers over de uitwateringssluis in
het Haringvliet
Nu de bouw van de pijlers in de grote bouwput nabij Hellevoetsluis zover is gevorderd
dat enkele een hoogte van meer dan 10 m boven N.A.P. hebben bereikt, zal weldra
een begin worden gemaakt met het maken van de brugliggers die op deze pijlers zullen
rusten.
In het Driemaandelijks Bericht nr 5 is beschreven welke taak deze 17 liggers van on
geveer 60 m lengte uiteindelijk moeten vervullenniet alleen moeten zij een brug vor
men waarover het verkeer tussen noord en zuid zal gaan, maar ook zullen zij de
constructie zijn waartegen de zware schuiven scharnierend zullen steunen. In verband
met de combinatie van beide functies hebben de liggers de typische driehoekige door
snede gekregen die tot de naam 'nabla'-liggers heeft geleid. Nabla is de Griekse be
naming van een tiensnarige lier die de vorm heeft van een driehoek met de punt
naar beneden.
Het onderzoek naar de krachten, die golven op de schuiven kunnen uitoefenen en
die door de liggers naar de pijlers worden overgebracht, heeft geleid tot een zwaardere
uitvoering van de kokervormige holle liggers dan aanvankelijk was gedacht. De dikte
der wanden van deze liggers van voorgespannen gewapend beton is thans bepaald op
0,60 m. Bovendien zijn de liggers verstijfd door 0,50 m dikke langsschotten die te
zamen weer een kleine driehoekige ligger vormen waarvan de punt naar boven wijst.
Ter plaatse van de scharnieren waarmee de vier stalen armen van de schuiven aan de
liggers worden bevestigd zijn bovendien nog extra verzwaringen aangebracht.
Een voorstelling van de afmetingen van de scharnieren kan men zich maken door te
bedenken dat deze onderdelen de afmetingen van een kleine personenauto hebben.
Het gewicht van elk der liggers bedraagt nu 7000 ton (7 000 000 kg).
Dwarsdoorsnede van de uitwateringssluis in het Haringvliet
STEUNARM
P'JLER
SCHUIF
SLUISVLOER
NABLALIGGER
16
Afmetingen van een moot van de nablaliggers
Zoals gezegd zullen de liggers op de pijlers komen te rusten. In de pijlers zijn daar
voor ruimten uitgespaard. Omdat men rekening moet houden met de mogelijkheid
dat de liggers b.v. ten gevolge van temperatuurswisselingen enigszins aan lengtever
anderingen onderhevig zullen zijn, zullen zij elk door 32 met staal gewapende
rubberblokken worden gesteund. Onder het einde van elke ligger komen zes van deze
blokken, elk met een oppervlak van 1 m2 en een draagvermogen van 1000 ton, die
de naar beneden gerichte krachten op de pijlers zullen overbrengen. Voor de zijde
lingse steun zullen de liggers aan elk einde worden ingeklemd tussen eveneens zes
van deze blokken aan de rivierzijde en vier kleinere blokken, met een oppervlak van
0,5 m2, aan de zeezijde.
De eerstgenoemde verticale krachten worden voor een belangrijk deel veroorzaakt
door het eigen gewicht van de liggers en door het verkeer dat er over heen gaat. De
krachten in horizontale richting worden in hoofdzaak uitgeoefend door de scharnie
rende steunarmen waarmee de schuiven aan de liggers bevestigd zijn. Die krachten
ontstaan wanneer golven tegen de schuiven slaan of wanneer het water aan de zee
kant van de schuiven hoger komt dan aan de andere kant. Op grond van eerderge
noemd onderzoek is de horizontaal gerichte kracht bepaald op 220 ton per meter
schuiflengte.
Het spreekt vanzelf dat bij het ontwerpen van de liggers met deze belastingen rekening
moest worden gehouden. Maar ook is aandacht besteed aan eventuele ongelijkmatige
verwarming door zonbestraling, waardoor de ligger kan buigen ('krom trekken').
De moten worden met tussenruimten van 50 cm op een hulpconstructie geplaatst
PIJLER
RUBBER OPLEGGING
17