De constructie van de nablaliggers over de uitwateringssluis in het Haringvliet Nu de bouw van de pijlers in de grote bouwput nabij Hellevoetsluis zover is gevorderd dat enkele een hoogte van meer dan 10 m boven N.A.P. hebben bereikt, zal weldra een begin worden gemaakt met het maken van de brugliggers die op deze pijlers zullen rusten. In het Driemaandelijks Bericht nr 5 is beschreven welke taak deze 17 liggers van on geveer 60 m lengte uiteindelijk moeten vervullenniet alleen moeten zij een brug vor men waarover het verkeer tussen noord en zuid zal gaan, maar ook zullen zij de constructie zijn waartegen de zware schuiven scharnierend zullen steunen. In verband met de combinatie van beide functies hebben de liggers de typische driehoekige door snede gekregen die tot de naam 'nabla'-liggers heeft geleid. Nabla is de Griekse be naming van een tiensnarige lier die de vorm heeft van een driehoek met de punt naar beneden. Het onderzoek naar de krachten, die golven op de schuiven kunnen uitoefenen en die door de liggers naar de pijlers worden overgebracht, heeft geleid tot een zwaardere uitvoering van de kokervormige holle liggers dan aanvankelijk was gedacht. De dikte der wanden van deze liggers van voorgespannen gewapend beton is thans bepaald op 0,60 m. Bovendien zijn de liggers verstijfd door 0,50 m dikke langsschotten die te zamen weer een kleine driehoekige ligger vormen waarvan de punt naar boven wijst. Ter plaatse van de scharnieren waarmee de vier stalen armen van de schuiven aan de liggers worden bevestigd zijn bovendien nog extra verzwaringen aangebracht. Een voorstelling van de afmetingen van de scharnieren kan men zich maken door te bedenken dat deze onderdelen de afmetingen van een kleine personenauto hebben. Het gewicht van elk der liggers bedraagt nu 7000 ton (7 000 000 kg). Dwarsdoorsnede van de uitwateringssluis in het Haringvliet STEUNARM P'JLER SCHUIF SLUISVLOER NABLALIGGER 16 Afmetingen van een moot van de nablaliggers Zoals gezegd zullen de liggers op de pijlers komen te rusten. In de pijlers zijn daar voor ruimten uitgespaard. Omdat men rekening moet houden met de mogelijkheid dat de liggers b.v. ten gevolge van temperatuurswisselingen enigszins aan lengtever anderingen onderhevig zullen zijn, zullen zij elk door 32 met staal gewapende rubberblokken worden gesteund. Onder het einde van elke ligger komen zes van deze blokken, elk met een oppervlak van 1 m2 en een draagvermogen van 1000 ton, die de naar beneden gerichte krachten op de pijlers zullen overbrengen. Voor de zijde lingse steun zullen de liggers aan elk einde worden ingeklemd tussen eveneens zes van deze blokken aan de rivierzijde en vier kleinere blokken, met een oppervlak van 0,5 m2, aan de zeezijde. De eerstgenoemde verticale krachten worden voor een belangrijk deel veroorzaakt door het eigen gewicht van de liggers en door het verkeer dat er over heen gaat. De krachten in horizontale richting worden in hoofdzaak uitgeoefend door de scharnie rende steunarmen waarmee de schuiven aan de liggers bevestigd zijn. Die krachten ontstaan wanneer golven tegen de schuiven slaan of wanneer het water aan de zee kant van de schuiven hoger komt dan aan de andere kant. Op grond van eerderge noemd onderzoek is de horizontaal gerichte kracht bepaald op 220 ton per meter schuiflengte. Het spreekt vanzelf dat bij het ontwerpen van de liggers met deze belastingen rekening moest worden gehouden. Maar ook is aandacht besteed aan eventuele ongelijkmatige verwarming door zonbestraling, waardoor de ligger kan buigen ('krom trekken'). De moten worden met tussenruimten van 50 cm op een hulpconstructie geplaatst PIJLER RUBBER OPLEGGING 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1961 | | pagina 10