Wel moest worden verwacht dat de perioden van kleine stroomsnelheid nabij de
kenteringen korter zouden worden, zodat het steeds moeilijker zou blijken afsluit-
caissons op de tevoren gereed gemaakte drempel te plaatsen.
Om risico's als gevolg van onvoorziene omstandigheden zoveel mogelijk te vermijden
werd voor de sluiting een werkplan opgesteld, waarbij de volgende punten in acht
werden genomen:
a. de sluiting zou zoveel mogelijk bij lage waterstand tijdens een periode van doodtij
plaatsvinden door het plaatsen van gewapend betonnen eenheidscaissons;
b. de eenheidscaissons zouden moeten worden gezonken bij stroomsnelheden niet
groter dan 0,80 m/sec.
Overzicht van de afsluitingswerkzaamheden en van de voltooide schutsluis
12
Het moment van de sluiting
Foto's K.L.M. Aerocarto
c. de caissons zouden moeten worden gezonken langs een goed verankerde drijvende
kraan als geleiding;
d. er moest voldoende tijd beschikbaar zijn om met behulp van een drijvende bok
na het zinken van de caissons de 2 m hoge opzetstukken te plaatsen, zodat elke
gezonken caisson vóór het volgende hoogwater van een opzetstuk zou zijn voor
zien. Zonder opzetstuk bedraagt de hoogte van de bovenkant der elementen na
plaatsing N.A.P. 1 m, terwijl het hoogwater gedurende de periode van sluiting
een peil van ongeveer 1,50 m boven N.A.P. bereikt;
e. dezelfde dag moesten de geplaatste elementen worden gevuld met zand, terwijl ter
weerszijden een steenbestorting moest zijn aangebracht met het oog op de stabili
teit en ter beperking van onderloopsheid;
de voegen tussen de geplaatste caissons moesten worden gevuld.
13