1.
.1
i:
ff.
r
lii
lil
1
Dwarsdoorsnede en bovenaanzicht van het veranderde caissontype
46
Deze zwaardere belasting maakte uiteraard een versterking noodzakelijk van de boven
regels van de spanten die de bak ondersteunen.
De middenkolommen van de spanten zijn op twee plaatsen onderling gekoppeld met
drie staven 0 32. Het grotere gewicht van de caissons, dat ontstaan is door het ver
zwaren van de bovenregels van de spanten, heeft men grotendeels kunnen compen
seren door de middelste drie ribben van de kopwanden 30 cm dik te maken in plaats
van 50 cm.
Behalve aan de ballastbak werden ondergeschikte veranderingen aangebracht aan de
versterkingsribben van de kopwand van de caisson. Tenslotte werd ook het systeem
der afsluiters nog wat gewijzigd.
Oorspronkelijk waren een viertal afsluiters voor het tot zinken brengen van de
caissons in elk van de beide kopwanden van de caissons aangebracht.
De plaats in de kopwanden was gekozen, omdat het niet mogelijk was de afsluiters in
de onderregels van de langswanden op te nemen. Het water stroomde na opening
van de afsluiters via gaten in de onderregels van de dwarsspanten in de aangrenzende
vloervakken van de vier compartimenten van de caissons.
Bij nadere bestudering bleek evenwel dat, wanneer de afsluiters aan de beide kop-
zijden van de caisson niet gelijktijdig werden opengedraaid of slechte toestroming
plaats had, ongelijke hoeveelheden water zouden binnenstromen, ten gevolge waarvan
de caisson scheef zou komen te liggen.
Een belemmerde toestroming van het water is geenszins denkbeeldig, aangezien de
ene kopwand van de caisson steeds moet aansluiten tegen de kopwand van een reeds
gezonken caisson, zodat de watertoevoer van deze zijde minder goed zal zijn.
De bouw van doorlaatcaissons in het bouwdok
SLINGERSCHOT
[-
t-
45.50
AFSLUITERS
L
Foto K.L.M. Aerocarto