1
«ÜI1
.Va
too
m
ISililii
Het oorspronkelijke ontwerp met asfaltbeton
De gewijzigde constructie met basaltsteen en gietasfalt
vormingen aanleiding zullen geven. Bij een extreem hoge storm zoals hier is beschouwd
is een dergelijke overschrijding wel toelaatbaar. Veelvuldig mag het 'schuifcriterium'
echter niet worden overschreden. Bij hogere waterdrukken onder de bekleding kan het
voorkomen dat de asfalt opgeücht wordt door het water en dan als het ware gaat
drijven. De grootte .van de waterdruk waarbij dit gebeurt is in de figuren ingetekend
onder de naam 'drijfcriterium'. Overschrijding van dit criterium wordt zelfs onder
extreme omstandigheden niet toelaatbaar geacht. Vooral niet, als tegelijkertijd een
zware golf aan val op de dijk verwacht wordt.
Aan de hand van de proefresultaten zijn een aantal teenconstructies ontworpen die
alle min of meer voldeden aan de gestelde criteria. Een vergelijking tussen de oor
spronkelijke in het bestek aangegeven constructie en de uiteindelijk gekozen constructie
toont dat de teen 0,85 m hoger is komen te liggen en dat de bekledingsdikte bijna ver
dubbeld is. Bovendien is het asfaltbeton, dat een soortelijk gewicht van omstreeks 2,0
heeft, vervangen door een laag lichte stortsteen die wordt geïmpregneerd met giet
asfalt. Het soortelijk gewicht van deze bekleding is bijna 2,5.
Het voordeel van deze nieuwe werkwijze bestaat hierin dat als het ware een korrelskelet
ontstaat van grove steen, waardoor men minder bevreesd behoeft te zijn voor visceuze
vervormingen. Bovendien zijn er uitvoeringstechnische voordelen, omdat het werken
in de tijzone, dat altijd moeilijkheden met zich brengt, sterk wordt vereenvoudigd.
Een geprojecteerde damwand ter plaatse van de overgang van geïmpregneerde stort
steen op asfaltbeton was nog een punt van onderzoek, omdat werd gevreesd voor hoge
luchtspanningen in het gebied tussen deze damwand en de asfaltbekleding. Bij het
stijgen van het grondwater kan de daar aanwezige lucht moeilijk of in het geheel niet
ontwijken. De luchtspanning kan daardoor zo hoog oplopen dat de bekleding opge
licht wordt.
Met behulp van de omschreven modeltechniek was het mogelijk het verloop van de
luchtdruk te berekenen. De proeven hebben uitgewezen dat de verhoogde lucht
spanningen een in verband met de stabiliteit onaanvaardbare waarde zouden kunnen
bereiken. Op grond hiervan werd dan ook besloten de betrokken damwand niet te
plaatsen.
Het verrichte modelonderzoek heeft dus geleid tot een aantal belangrijke wijzigingen
in het voorontwerp van de constructie. Bovendien is door het grote aantal uitgevoerde
proeven een goed inzicht verkregen in de factoren die invloed hebben op de grootte
van de waterspanningen. Voor de ontwerper van een dijk is dit inzicht van zeer veel
belang.
29
-0.5
N.AP
0.5
+3.00
MIJNSTEEN]
|V^6
K
Y
't
T
24.00
t-0.35
3.00
^■y
MIJNSTEEN
18.00
28