1 «ÜI1 .Va too m ISililii Het oorspronkelijke ontwerp met asfaltbeton De gewijzigde constructie met basaltsteen en gietasfalt vormingen aanleiding zullen geven. Bij een extreem hoge storm zoals hier is beschouwd is een dergelijke overschrijding wel toelaatbaar. Veelvuldig mag het 'schuifcriterium' echter niet worden overschreden. Bij hogere waterdrukken onder de bekleding kan het voorkomen dat de asfalt opgeücht wordt door het water en dan als het ware gaat drijven. De grootte .van de waterdruk waarbij dit gebeurt is in de figuren ingetekend onder de naam 'drijfcriterium'. Overschrijding van dit criterium wordt zelfs onder extreme omstandigheden niet toelaatbaar geacht. Vooral niet, als tegelijkertijd een zware golf aan val op de dijk verwacht wordt. Aan de hand van de proefresultaten zijn een aantal teenconstructies ontworpen die alle min of meer voldeden aan de gestelde criteria. Een vergelijking tussen de oor spronkelijke in het bestek aangegeven constructie en de uiteindelijk gekozen constructie toont dat de teen 0,85 m hoger is komen te liggen en dat de bekledingsdikte bijna ver dubbeld is. Bovendien is het asfaltbeton, dat een soortelijk gewicht van omstreeks 2,0 heeft, vervangen door een laag lichte stortsteen die wordt geïmpregneerd met giet asfalt. Het soortelijk gewicht van deze bekleding is bijna 2,5. Het voordeel van deze nieuwe werkwijze bestaat hierin dat als het ware een korrelskelet ontstaat van grove steen, waardoor men minder bevreesd behoeft te zijn voor visceuze vervormingen. Bovendien zijn er uitvoeringstechnische voordelen, omdat het werken in de tijzone, dat altijd moeilijkheden met zich brengt, sterk wordt vereenvoudigd. Een geprojecteerde damwand ter plaatse van de overgang van geïmpregneerde stort steen op asfaltbeton was nog een punt van onderzoek, omdat werd gevreesd voor hoge luchtspanningen in het gebied tussen deze damwand en de asfaltbekleding. Bij het stijgen van het grondwater kan de daar aanwezige lucht moeilijk of in het geheel niet ontwijken. De luchtspanning kan daardoor zo hoog oplopen dat de bekleding opge licht wordt. Met behulp van de omschreven modeltechniek was het mogelijk het verloop van de luchtdruk te berekenen. De proeven hebben uitgewezen dat de verhoogde lucht spanningen een in verband met de stabiliteit onaanvaardbare waarde zouden kunnen bereiken. Op grond hiervan werd dan ook besloten de betrokken damwand niet te plaatsen. Het verrichte modelonderzoek heeft dus geleid tot een aantal belangrijke wijzigingen in het voorontwerp van de constructie. Bovendien is door het grote aantal uitgevoerde proeven een goed inzicht verkregen in de factoren die invloed hebben op de grootte van de waterspanningen. Voor de ontwerper van een dijk is dit inzicht van zeer veel belang. 29 -0.5 N.AP 0.5 +3.00 MIJNSTEEN] |V^6 K Y 't T 24.00 t-0.35 3.00 ^■y MIJNSTEEN 18.00 28

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1960 | | pagina 16