ff Om te voorkomen dat de stabiliteit van deze damwand, als gevolg van een mogelijk optredende verlaging van het kunstmatige strand in gevaar zou komen, is buitenwaarts van de damwand een verdediging van met gietasfalt gepenetreerde stortsteen met in aansluiting daarop een slab van gietasfalt ontworpen. In de met asfaltbeton afgedekte dijkkruin wordt een ontluchtingsconstructie gemaakt, bestaande uit een over de gehele lengte doorlopende grindsleuf, waarin op regel matige afstanden buizen worden geplaatst, die door het asfalt in open verbinding staan met de buitenlucht. Deze ontluchting voorkomt dat de in het damlichaam aan wezige lucht, b.v. ten gevolge van stijging van het grondwater, wordt samengedrukt en de bekleding oplicht. De voorlopige beëindiging aan de westzijde van dit damgedeelte zal met een zo licht mogelijke bekleding worden verdedigd. Het beloop tussen N.A.P. 1,5 m en N.A.P. 2,5 m zal worden voorzien van een steenzetting van basalt. Hierboven wordt een bekleding van grindasfaltbeton ter dikte van 0,2 m aangebracht tot een hoogte van N.A.P. 4,5 m. Boven dit peil, waar geen directe golfaanval is te verwachten, zal de bekleding bestaan uit een uiterst dunne laag grindasfaltbeton ter dikte van 0,1 m. Zeewaarts van de basaltbezetting wordt een steenstrook van lichte stortsteen gemaakt. Het terrein langs de toekomstige buitenhaven Dit terrein wordt opgespoten tot de definitieve hoogte van ongeveer 4,5 m boven N.A.P. Het beloop langs de toekomstige haven wordt verdedigd met een bekleding van betonblokken volgens het systeem Leendertse, op een onderlaag van mijnsteen. 18 SBOUWPUTg|s 4 UIT WATERINGS SSLUIZEN^^S <1 BAILEYBRUG; «BOUWPUT SCHUTSLUIS BAILEYBRUGl g <v OPHAALBRUG i BAILEYBRUG BOUWPUTl l i SCHUTSLUI S I i 11 i!!-\ AS SCHUT5LU1S WERKTERREIN ^^-.. ;V ■GRENS vd BEGROEIING PLAAT VAN HOOGTEN EN DIEPTEN tov NAP Situatie van de werken zuidwestelijk van de bouwput

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1960 | | pagina 11