Het opgestelde werkplan is een zeer bruikbare handleiding gebleken. Het aanstorten van de caissons met steen verliep snel; slechts het vullen van de voegen tussen de caissons met zandzakken, die op de landhoofden lagen opgetast, vergde veel meer tijd dan aanvankelijk was verwacht. De benodigde tijd voor het zinken van een caisson bedroeg ongeveer 5 a 6 minuten. Het aanbrengen, afmeren langs de kraan, stellen en zinken tezamen vergden ruim 20 minuten. Het aanstorten met 120 ton steen vergde per caisson ongeveer 1 y2 uur. Na de afsluiting van de Zandkreek treedt het hoogwater aan de westzijde van de dam ongeveer 45 minuten a 1 uur vroeger op dan aan de oostzijde, terwijl het laagwater aan de westzijde ongeveer een half uur vroeger optreedt dan aan de oostzijde. De tijden van hoog- en laagwater blijven aan de oostzijde vrijwel ongewijzigd ten opzichte van de vroegere toestand. Door de sluiting van de Zandkreek is het getij verschil aan de westzijde iets toege nomen; het hoogwater loopt afhankelijk van doodtij of springtij ongeveer 10 a 30 cm hoger op, het laagwater ongeveer 10 a 20 cm lager af. Het grootste tot dusver opge treden verschil in waterstand ter weerszijden van de dam bedraagt ongeveer 45 cm. 16 De werken zuidwestelijk van de bouwput voor de schutsluis in het Haringvliet In het Driemaandelijks Bericht nr. 9 is een beschrijving gegeven van de situatie der werken tot afsluiting van het Haringvliet. In het bijzonder werden daarbij enige mede delingen gedaan omtrent het ontwerp van de werken om en bij de schutsluis, zoals de voorhavens met aanliggende terreinen, de wegligging ten zuiden van de schutsluis, alsmede het gedeelte van de afsluitdam tussen de schutsluis en de duinregel van Goeree. In het najaar van 1959 werd reeds in het tracé van de toekomstige hoofdverkeersweg een grondlichaam van beperkte hoogte opgespoten, waardoor het mogelijk werd een Baileybrugverbinding tussen beide bouwputten en het eiland Goeree tot stand te brengen. Kort geleden is een begin gemaakt met de uitvoering van enige grondwerken die zullen aansluiten op de bouwput voor de schutsluis. Deze werken bestaan uit een gedeelte van de afsluitdam tussen deze bouwput en de duinregel van Goeree; voorts uit de haventerreinen langs de toekomstige binnen- en buitenhaven, alsmede uit het op hoogte brengen van de toerit in het weglichaam ten zuidoosten van de schutsluis. Omdat het Zuiderdiep als vaarweg open zal blijven totdat de schutsluis in gebruik kan worden genomen en de vissersvloten van Goedereede en Stellendam kunnen ver huizen naar de voorhavens tot deze sluis, kan de afsluitdam thans slechts worden ge maakt tot aan dit vaarwater. Het gedeelte van de afsluitdam Dit werk kan in de eerste helft van het jaar 1961 voltooid zijn, waarmede dan een klein gedeelte van de Haringvlietdam in definitieve vorm gereed zal zijn. Dit damgedeelte heeft een richting noordwest-zuidoost en komt te liggen op een grondslag met een hoogteligging van ongeveer 0,5 m beneden N.A.P. Wegens de genoemde oriëntatie en het ondiepe voorterrein, dat nog zal worden verhoogd door het opspuiten van een kunstmatig strand, is de verwachte golfaanval op dit werk niet bijzonder sterk. Daarom kan worden volstaan met een dijkkruin op N. A.P. 11 m. Het buitenbeloop krijgt een helling van 1 op 5, het binnentalud van 1 op 3. Langs de binnenzijde is op een hoogte van N.A.P. 4,0 m een 10 m brede berm ontworpen, waarop een verkeersweg zal worden aangelegd, die in hoofdzaak zal dienen voor de verbinding tussen het vissersdorp Goedereede en de havens bij de schutsluis. Deze wegverbinding zal echter ook van betekenis zijn voor het toerisme. Het damlichaam wordt geheel opgebouwd uit zand en afgedekt met asfaltbeton. De teen van de asfaltbekleding is ontworpen op een peil van N.A.P. 1,25 m, dat is iets boven het gemiddeld hoogwater. Deze hoge figging is gekozen om de waterdruk, die na een stormvloed kan optreden onder de gesloten bekleding van asfaltbeton, te beperken. Bovendien worden bij deze werkwijze verschillende andere bezwaren, die verbonden zijn aan het gebruik van asfaltbeton in de tijzone, voorkomen. De bekleding wordt aan de onderzijde gesteund door een damwand van gecreosoteerd grenenhout, 17 LANDHOOFD, :Z ANDKREEK 29 APRIL 2 MEI ;SS 3 MEI 4 MEI LANDHOOFD Volgorde van plaatsing van de caissons in het sluitgat en ligging van de perszuigers OEVER ZUID-BEVELAND

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1960 | | pagina 10