In totaal werd gezonken 140 000 m2 aan zink- en kraagstukken, geballast met
39 000 ton zinksteen en 63 000 ton stortsteen, waarvan 7000 ton met de steen-
storter mechanisch werd verwerkt.
Het uitleggen van de nylonmatten vond vrijwel geheel plaats in de maanden augustus
en september. Aanvankelijk bleek het een hele opgaaf twee matten per week uit te
leggen; naderhand bleek één mat per (werk)dag goed mogelijk te zijn. De matten
hebben afmetingen van 75 x 16 m, dit is 1200 m2. De gemiddelde weekprestatie
bedroeg 21 mat ofwel 3000 m2.
Het grind voor de drempelbestortingen werd aangevoerd in binnenvaartschepen, met
een drijvende kraan overgeslagen in onderlossers en in het werk geklapt. De aanvoer
en verwerking varieerde van 20003500 ton/week.
Het damvak
De opbouw van het damvak vindt plaats in 3 hoofdfasen, te weten
a. het maken van de begrenzingen van het zandstort, bestaande uit zandkaden, mijn-
steenkaden en uit reeksen eenheidscaissons op een mijnsteenfundering
b. het aanbrengen van het zand binnen deze begrenzing;
c. het profileren van het zandlichaam en het aanbrengen van de bekleding.
Veranderingen in de ebstroom tijdens de uitbouw van het westelijke landhoofd
14
De drie genoemde uitvoeringsfasen kunnen elkaar slechts in zeer beperkte mate
overlappen, zodat voor iedere fase slechts een periode van circa 3 maanden binnen
het werkseizoen beschikbaar is. Dit vereist hoge prestaties en producties bij de ver
schillende bedrijfsonderdelen en derhalve de inzet van groot materieel. Bij de uit
voering is wederom duidelijk gebleken dat toepassing van eenheidscaissons een doel
treffende methode is voor het snel omhoog- en vooruitwerken van „zeewaardige"
hulpcontructies in stromend water en golfaanval.
Er werd 156 000 ton mijnsteen verwerkt. Hiervan werd 150 000 ton door een
drijvende kraan overgeslagen in onderlossers of elevatorbakken en daaruit geklapt dan
wel met een tweede drijvende kraan in het werk gebracht. Circa 6000 ton werd aan
gevoerd via de als loswal gebruikte oost-west gerichte reeks eenheidscaissons, daar
met een mobiele kraan overgeslagen en met kipauto's in het werk gereden.
Het zand voor het damlichaam en de daarop aansluitende duinverzwaring werd deels
betrokken uit de ter plaatse van het sluitgat te maken inbaggeringen en overigens
geleverd door de profielzuigers Sliedrecht XII en Sliedrecht XV. Dit zand werd met
Eenheidscaissons
rv-
15
Foto J. Merk