asfaltbekleding van de bestaande oostelijke veerhavendam. Deze overgang van ver
dedigd dijkbeloop naar onverdedigd duintalud met bewegelijke duinvoet welke
bijzondere aandacht vereist wordt gevormd door een verdediging, die zoveel moge
lijk het stuifzand vasthoudt en zo nodig kan worden aangepast aan een gewijzigde
ligging van het onverdedigde duinbeloop. Hiertoe wordt aansluitend op de bestaande
asfaltbetonbekleding van de veerhaven een vak asfaltbetonglooiing met open teen
constructie, vervolgens een vak basaltglooiing en als beëindiging een verdediging
bestaande uit een zwaar rijsbeslag aangebracht. In de beide laatstgenoemde vakken
wordt een staketwerk van houten palen aangebracht om de bij hoge waterstanden
in oostelijke richting langs de glooiing lopende stroom en golven zoveel mogelijk af
te remmen.
Reeds meermalen is het bij dergelijke werken met name tijdens de uitvoering
voorgekomen, dat de gesloten asfaltbekleding opbarstte ten gevolge van waterover-
druk, doordat een dicht teenschot in de vorm van een damwand een belemmering
vormde voor het uitstromen van het zakwater in het dijklichaam. De hier gevolgde
constructie, waarbij de damwand is weggelaten, heeft ten doel aan de teen van de
asfaltbekleding een ongestoorde verbinding te behouden tussen het strand en de zand-
kern van het ter plaatse verdedigde duinprofiel, waardoor het genoemde bezwaar
kan worden ondervangen.
De detailtekening toont een doorsnede van deze constructie. Ze bestaat uit een onder
laag van asfaltbeton, welke één geheel vormt met de duintaludverdediging en direct
op het zandlichaam is aangebracht. Aan de teen is deze onderlaag verzwaard en ze
eindigt in een vrijwel vlak gedeelte (1 40) ter breedte van 1,75 m, dat dient voor de
oplegging van dunne, van te voren klaar gemaakte asfaltslabben, met een dikte van
1,5 cm. De asfaltslabben, welke gewapend zijn met gebitumineerd steengaas, hebben
4.QO+
ONTWERPPEIL.S.6Q*
RUIMTE VOOR RUBAAN,
R'JWIEB-EN VOETPADEN
Dwarsdoorsnede over de duinverzwaring
STRAND
N.A.P.
Duinvoetbescherming nabij de veerhaven
50
Het aanbrengen van de
steengaasmatten
Het storten van de asfalt
beton
afmetingen van 5,00 m bij 1,00 m. Het leggen van de dunne gewapende slabben
geschiedt met een 0,05 m overlapping, terwijl ze door middel van krammen aan elkaar
bevestigd worden na te zijn vloeibaar gemaakt met behulp van een brander. Op de
slabben als werkvloer wordt een laag warme vette asfaltbeton ter dikte van 0,08 m
aangebracht, die met de slab één geheel gaat vormen. De werkvloer blijkt dermate
sterk, dat de met asfaltbeton geladen vrachtauto's er zonder bezwaar op kunnen
rijden.
Verwacht wordt, dat naast het voordeel van de open teenconstructie de aldus ver
kregen buigzame asfaltslab zich bij strandafname zal plooien en aldus de teen zal
beschermen tegen ontgronding, waarna andere eventueel nodige maatregelen ge
nomen kunnen worden.
De voltooiing van de werken volgens voornoemd bestek, waartoe niet behoort de
aanleg van de wegen en paden, zal in de zomer van 1960 plaatsvinden. De kosten,
exclusief de grondaankoop, bedragen rond f 1 100 000,Aannemer is de firma Gebr.
Geldof te Serooskerke.
51