De werken in de Zandkreek, december 1959
De schutsluis in de Zandkreek
Nadat begin oktober de sluisdeuren in het westelijke sluishoofd waren ingehangen
kon medio oktober de basculebrug op het oostelijke sluishoofd worden geplaatst,
waarna een begin werd gemaakt met het verder afbouwen van de basculekelder. In de
tweede helft van december werd het dek van deze kelder gestort. Het betonwerk
van de sluis is hiermede nagenoeg gereed gekomen.
Men is begonnen met het wegbaggeren van de westelijke ringdijk van de bouwput
en het op diepte baggeren van de beide toeleidingsgeulen naar de sluis. Deze werkzaam
heden kwamen aan het eind van de verslagperiode gereed.
Voorts werd begonnen met het optrekken van het boven laagwater gelegen deel van
de taludverdedigingen ter weerszijden van de sluishoofden, alsmede met het opstellen
van de bewegingsinrichtingen voor de sluisdeuren.
De bouw van eenheidscaissons
In de loop van november werden de voor de afsluitingswerken in de Zandkreek be
nodigde caissons en opzetstukken afgevoerd.
De bouw van de caissons is mede als gevolg van de gunstige weersomstandigheden
vlot verlopen, zodat aan het eind van de verslagperiode ca. 90 van het totaal aantal
te bouwen elementen gereed was.
De bouw van de doorlaatcaissons
De vorm van het bouwdok, zoals beschreven in nr. 7 blz. 20 e.v. van deze berichten,
is enigszins gewijzigd. De put wordt langer en smaller gemaakt, zodat alle caissons
achter elkaar komen te staan, hetgeen voor het gebruik van rijdende kranen en
traversen voordelen biedt. De put kan nu worden ontgraven met twee draglines met
een giek van 28 m lengte zonder hulp van vrachtauto's. De draglines hebben een
emmerinhoud van 3 m3 waarmee elk een capaciteit heeft van ca. 150 m3 per uur.
Ruim de helft van de put is tot de vereiste diepte en breedte ontgraven. In de bodem
van de put worden op de plaats waar de caissons zullen worden gebouwd drainage
bedden van grof grind gemaakt. Hiermee wordt bereikt dat, wanneer de caissons
gereed zijn en het dok wordt gevuld met water, de caissons vlot opdrijven en niet aan
de grond vastgezogen blijven. Voor de bronbemaling van de put zijn 21 putten ge
slagen, waarvan er thans 16 in bedrijf zijn.
Voor de caissonbouw is de betoninstallatie opgesteld op het terrein van de werkhaven
bij Veere, waar ook het wapeningsstaal wordt opgeslagen en bewerkt. De caissons
zullen worden gestort in vier lagen; van caisson nr. 1 is het eerste stort eind december
gereed gekomen. Voor caisson nr. 2 is een begin gemaakt met het stellen van de be
kisting en het vlechten van de wapening.
In een tweetal machinefabrieken is men begonnen met het vervaardigen van de stalen
tralieliggers die in de zijwanden van de caissons moeten worden opgenomen teneinde
aan het element de nodige stijfheid te verlenen.
ZUIP BEVELAND
42
43