Aanbrengen van asfaltbeton op het buitentalud
elevatorbakken voor de perszuigers „Polyp" en „HAM 204" gebracht en door deze
in het werk gespoten. In de topperiode werd met deze schepen een totale productie
bereikt van circa 70 000 m3 zand/week.
Op het zandstort en naderhand bij de profilering van het zand en het aanbrengen van
de kleibekledingen waren in bedrijf 2 draglines en 3 bulldozers. In totaal werden aan
gebracht ruim 1 000 000 m3 zand en 7400 m3 klei. De klei werd per binnenschip
aangevoerd vanaf de Maas. In tegenstelling met het nauwkeurig onder profiel af
gewerkte zandlichaam van de dam werd de zandophoging voor de duinverzwaring
juist min of meer golvend afgewerkt, zodat de indruk van een natuurlijk duin wordt
verkregen.
De verwerking van de asfalt vond op vrijwel dezelfde wijze plaats als bij het damvak
over de Plaat van Onrust. Bitumen en vulstof werden aangevoerd per as; zand en
grind per schip. Voor de verwerking stonden op de brede binnenberm van de dam
twee asfaltmenginstallaties opgesteld met een gezamenlijke capaciteit van 90 ton/uur.
Hiermede werden in 10 weken circa 7000 ton asfaltbeton, 8200 ton grindasfaltbeton
en 800 ton gietasfalt gemengd. Bij de verwerking van de asfaltmengsels op de dam-
16
Vorderingen van het werk in miljoenen guldens
belopen werd geen gebruik gemaakt van wegenbouwmachinesalle specie werd met
de hand gespreid en met rollen en trilwalsen op het werk verdicht.
Vastgesteld kan worden dat vrijwel alle werkonderdelen redelijk volgens programma
zijn verlopen. Behoudens de beschreven wijziging in de drempelconstructie behoefde
slechts op ondergeschikte punten van de voorgeschreven constructie te worden af
geweken. Ook de toepassing van nieuwe materialen en werkwijzen leverde goede
resultaten. De ervaringen met mijnsteen waren wederom gunstig. Het materiaal bleek
zowel voor het opstorten van drempels onder water als voor het op- en uitbouwen van
perskaden uitstekend geschikt te zijn en voorts gemakkelijk en in grote hoeveelheden
te verwerken. De eenheidscaissons bleken handzaam van formaat en bieden een doel
treffende mogelijkheid om snel omhoog en vooruit te komen in stromend water en
golfslag. De ervaringen met het uitleggen van de nylonmatten en met de steenstorter
tonen duidelijk aan dat ook voor meer revolutionaire nieuwe methoden niet behoeft
te worden teruggedeinsd.
Het is de meetploegen van de Waterloopkundige Afdeling mogelijk gebleken, ondanks
de wirwar van schepen en ankerdraden, de talloze lodingen uit te voeren die de
controle en verdere voortgang van het werk vereisten.
17
mrt. mei juli sept.
nov.
WERKPLAN UITVOERING