r In de binnenhaven zal voorts een loswal worden gemaakt voor de opslag en het vervoer van landbouwproducten, bouwmaterialen e.d., terwijl voor industrie vestiging ook enige ruimte aan en nabij de haven beschikbaar zal komen. De terreinen aan de noordzijde van de schutsluis zullen in hoofdzaak worden be stemd ten behoeve van het onderhoud van de werken; hier zullen derhalve mate rialen worden opgeslagen en zullen aanlegplaatsen worden gemaakt voor dienst- vaartuigen en enig aannemersmaterieel. De buitenhaven wordt tegen deining en golfwerking beschermd door een haven- dam, die in het grootste deel van de haven vrijwel steeds een rustige ligging waarborgt, zoals uit modelproeven is gebleken. Slechts bij storm zullen de vaar tuigen in de buitenhaven niet rustig kunnen liggen en dan de binnenhaven moe ten opzoeken. Perspectief schets van de schutsluis in de secundaire dam in de Zandkreek De afsluitdam in de Zandkreek Tot de werken van het op bladzijde 54 van het Driemaandelijks Bericht Delta werken nr. 3 beschreven Drie-eilandenplan behoort een afsluitdam in de Zand kreek tussen de beide Bevelanden. Deze dam zal, tezamen met die in het Veersche Gat, het gebied tussen de drie eilanden tegen stormvloeden beschermen geduren de de periode dat het Veersche Gat wél, doch de Oosterschelde nog niet zal zijn afgesloten. De dam wordt aangelegd in het wantijgebied van de Zandkreek op ongeveer 250 m ten westen van de aan de Zuid-Bevelandse kust gelegen aanleg- 9 I KATS PLAAT 300m

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1959 | | pagina 6