KWAKJESWATER vissershaven Goedereede schutsluis uitwateringssluizen haventerrein PLAAT STELLENDAM Z UID E R DIEP Situatie van de werken Desgewenst kan ook de haven van Dirksland op de toekomstige Zuiderdiep- boezem afwateren, waarmede het totale op deze boezem lozende polderopper vlak 6500 ha zou bedragen. Over de lozing van deze haven is nog overleg met de betrokkenen gaande. Het vormen van een boezem in het Zuiderdiep maakt het aanbrengen van een waterscheiding over de Plaat van Scheelhoek noodzakelijk, zodat ook bij hogere waterstanden op het afgesloten Haringvliet het peil op het Zuiderdiep niet wordt beïnvloed. Het wegverkeer Over de afsluitdam en de zich daarin bevindende kunstwerken wordt een weg geleid die een onderdeel vormt van de toekomstige verbinding tussen Rotterdam en Vlissingen via de koppen van de eilanden. Ten zuiden van de schutsluis wijkt het wegtracé af van dat van de afsluitdam. De dam buigt hier af naar het westen, terwijl de weg de richting van de as van de uitwateringssluizen behoudt en in zuid-westelijke richting de hals van Goeree doorsnijdt zodat zo weinig mogelijk poldergronden aan wegaanleg worden op geofferd. De weg kan dan later buiten de zuidelijke dijk van Goeree langs worden gevoerd naar de dam door het Brouwershavensche Gat. Aan de kant van Voorne zal de weg van de kruin van de afsluitdam naar beneden worden geleid om daarna de duinregel aan de binnenzijde van de toekomstige hoofdwaterkering te doorbreken op een betrekkelijk laag peil, waardoor het natuurreservaat in de omgeving van het Kwakjeswater zo weinig mogelijk zal worden verstoord. De voorhavens van de sluis en de haventerreinen De terreinen langs de voorhavens van de schutsluis zullen van de grote weg af bereikbaar zijn. Zij worden tevens onderling verbonden door middel van een ophaalbrug over het binnenhoofd van de schutsluis en door middel van viaduc ten onder de grote weg door. De haventerreinen hebben een directe verbinding met het vissersdorp Goedereede door een weg langs de dam, en met Stellendam door een langs de hoofdweg lopende parallelweg. Langs deze wegen is de afstand tussen deze dorpen en de schutsluis niet groter dan 2 a 2i km. De terreinen langs de zuidzijde van de havens zullen in hoofdzaak worden be stemd voor particulier gebruik. Hier kunnen aanlegplaatsen worden gemaakt voor de vissersvaartuigen, waarbij de buitenhaven zal worden bestemd voor de garnalenvloot die dagelijks uitvaart en de binnenhaven voor de vloot van de kleine zeevisserij die wekelijks uitvaart. Tijdens storm, wanneer het in de buiten haven te onrustig is, zal ook de garnalenvloot in de binnenhaven ligplaats kun nen nemen. Wat de beschikbare ruimte betreft is er rekening mede gehouden dat ook de vloot van Ouddorp in deze havens eventueel kan worden ondergebracht, wanneer deze plaats na de afsluiting van het Brouwershavensche Gat niet meer als basis voor de vissersvloot kan worden gebruikt. T r 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1959 | | pagina 5