Dijkverbeteringswerken langs de zuidzijde van het eiland IJsselmonde Tijdens de storm van 1 februari 1953 kwam ruim 4000 ha polderland onder water en werd veel schade aan de waterkeringen veroorzaakt; met name aan de zuidzijde van het eiland. Bij de storm van 23 en 24 december 1954 werd opnieuw veel schade aangericht. Nadat de waterkering in haar oorspronkelijke staat was hersteld begon de Pro vinciale Waterstaat op verzoek van het nieuwgevormde waterschap „De Dijkring IJsselmonde" met het maken van plannen voor het op „Deltahoogte" brengen van de dijken langs dit eiland. Allereerst werd de verbetering van de dijken langs de zuidzijde aangevat. Deze dijken zijn in tegenstelling tot die langs de oost- en noordzijde van het eiland over grote lengten vrijwel onbebouwd. Bij het ontwerpen van de nieuwe dijken is getracht zoveel mogelijk de lijn van de bestaande hoofdwaterkering te volgen, doch op een aantal plaatsen, waar de aanwezige bebouwing grote moeilijkheden zou opleveren, koos men een nieuw tracé langs de bedijking van voorliggende polders. In het kader van de dijkverbeteringen worden de haventjes van Hoog vliet, Poortugaal, Barendrecht en Heerjansdam en de Develhaven afgesloten, waarbij men voor de afwatering van de achterliggende polders voorzieningen moet treffen. De totale lengte van de nieuwe hoofdwaterkering langs de zuidzijde van het eiland tussen de Hoogvlietse haven en de industriehaven van Zwijndrecht be draagt 24 090 m. Hiervan is reeds 18 300 m volledig en 940 m voorlopig ver beterd. Voor een lengte van 10 900 m werd een nieuw tracé vastgesteld. Waar dit mogelijk blijkt worden de nieuwe dijken voorzien van een 3 m brede kruin. Het buitenbeloop krijgt een helling van 1 3 en het binnenbeloop van 1 2i en 1:3. De kruinhoogte is vastgesteld, uitgaande van de door de Deltacommissie in haar vijfde interimadvies aangegeven waterhoogten. Bij een groene dijk, die weinig aan golfaanval is blootgesteld, reikt de kruin 1 m boven deze waterstand. Op de binnenberm van de nieuwe dijken zijn ten behoeve van de dijkbeveiliging grindwegen gemaakt ter breedte van 3 m met bermen van 1 m breedte. Langs de buitenteenlijn zijn bermen, variërend van 310 m breedte, aangelegd. Hierna volgt een nadere beschrijving van de reeds uitgevoerde werken. De dijk van de Meeuw, Elft, en Zalmplaat In het voorjaar van 1958 werd onder directie van de Dienst Gemeentewerken van Rotterdam een begin gemaakt met de uitvoering van de dijk aan de buitenzijde van de Meeuw, Elft, en Zalmplaat en door het Poortugaalsegat. De lengte van dit dijkvak, waarvan het tracé geheel afwijkt van de bestaande hoofdwaterkering, is 3 650 m. Het werk wordt uitgevoerd door ter plaatse van de nieuwe dijk uit het maaiveld kleiperskaden op te zetten, hiertussen zand te 36 37 DOORSNEDE A-A +I.OO +0.85 drainécrlziding definitief profiel +4.4O +3.8O veerweg draineerleiding DOORSNEDE B-B 500 5.0 O DOORSNEDE C-C +Q50 grindweg KLEi ZAND KLEI ZAND OPHOGING NA NIEUW WERK OUD WERK I

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1959 | | pagina 19