De hoek, waarbij de steenmassa over een ijzeren plaat gaat glijden, is bij de steen op ware grootte in een kipauto opgemeten en deze komt goed overeen met de overeenkomstige hoek in het model. De hoek van inwendige wrijving van de betrekkelijk geringe hoeveelheden steen die per kipbak worden verwerkt kan noch in de werkelijkheid noch in het model nauwkeurig worden bepaald wegens de grote variaties in de vorm en afmetingen van de stenen. Hierdoor is het mogelijk dat de absolute grootte van de uitkomsten van de schaalproeven niet geheel juist is; de onderlinge verhouding van de resultaten verandert echter niet. De sterk variërende haakweerstand maakte het noodzakelijk de proeven steeds een aantal malen te herhalen om een duidelijk beeld te krijgen. In het model heeft de bak een breedte van 50 cm en is de bak geschikt voor een lading van 36 kg. Voor de keuze van deze afmetingen is uitgegaan van een lengteschaal van 1 10, waaruit voor de massa de schaal 1 1000 volgt. De bedoeling van het model is een zo groot mogelijk aantal variabelen te onder zoeken en van elk de invloed op het resultaat na te gaan. In de onderstaande lijst zijn de variabelen genoemd, waarbij tevens is aangegeven welke in het model zijn onderzocht. asdiameter 357 cm. penlengte 345 cm. breedte horizontale kamstuk 0,52 cm. helling van de kam 0° en 15° draaisnelheid van de rol verschillende wijze van heffen van de bak verschillende hefsnelheid van de bak verschillende penplaatsing op de rol verschillende Om een objectief beeld te krijgen en de resultaten van de proeven onderling te kunnen vergelijken wordt tijdens het draaien een zandbak onder de as door getrokken. De verhaalsnelheid van de bak is evenredig met de draaisnelheid van de rol. De verdeling van de steenstukken in de bak wordt van iedere proef op genomen. Uit het verloop van de proeven blijkt o.a. dat de hoek tussen kamplaat en bodem plaat van de stortbak zo klein mogelijk moet zijn. De beste resultaten worden verkregen met de kam die één geheel vormt met de bodem van de stortbak en het model is dienovereenkomstig verbouwd. Eveneens is onderzocht een bodem van de bak die naar achteren geleidelijk oploopt; dit heeft geen merkbare in vloed op de uitkomsten. De proefresultaten gaven over het algemeen een gunstig beeld van de bruikbaarheid van het onderzochte systeem. Aan de hand van de ervaringen met het schaalmodel is vervolgens een model op ware grootte gebouwd. De stortbak heeft een bodemoppervlak van 2,5 X 4,5 m en een laadvermogen van ruim 20 ton. De diameter van de as is 50 cm en de lengte van de pennen is eveneens 50 cm. De snelheid van de as is ongeveer li omwenteling per minuut. De aandrijving vindt plaats met een kleine dieselmotor. 26 De proef met het model schaal 1 10

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1959 | | pagina 14