Bij verdere toepassingen zal het dus nodig zijn, indien de toevoer hapert, de schuif van de buis te sluiten. Dit is ook beter met het oog op de mogelijke golf beweging van het water of bewegingen van het schip. De kans op storingen in de aanvoer kan belangrijk worden verkleind door het tussenschakelen van een bunker. Dit maakt het ook mogelijk het niveau in de buis en dus de doorstroomsnelheid vrijwel constant te houden. De proeven zijn voorbereid door de Deltadienst in samenwerking met Shell Nederland N.V. en het Koninklijk/Shell Laboratorium te Amsterdam en uitge voerd door de N.V. J. Heijmans te Rosmalen met medewerking van Verschure en Co's te Amsterdam. Detail van het laatste proefvak Het mechanisch storten van steen In de plannen voor de afsluiting van zeegaten komen veel constructievormen voor die geheel of ten dele bestaan uit lagen stortsteen. Men denke hierbij in de eerste plaats aan de nabestorting van een zinkstuk. Tot nu toe werden derge lijke lagen met de hand gestort. Gezien de grootte van de in de toekomst te ver werken hoeveelheden verdient het aanbeveling te onderzoeken of de mogelijkheid bestaat deze werkwijze te mechaniseren. Mechanisatie wordt reeds toegepast wanneer het gaat om het aanbrengen van grote hoeveelheden op een beperkt bodemoppervlak.Veelal wordt dan gebruik gemaakt van onderlossers. Grove steensoorten worden ook wel met behulp van kantelbakken gestort of over boord gewerkt door het kippen van bakken, die aan dek zijn geplaatst. Geen van deze werkwijzen komt echter in aanmerking wan neer het gaat om het aanbrengen van stortsteen in lagen van beperkte dikte over een groot oppervlak. Om dit nu wel te bereiken is een vorm van mechanisatie in onderzoek die berust op het volgende principe. Het lossen van de steen gebeurt door een ronddraaiende as die voorzien is van pennen. Deze rol is in het boord van de bak opgesteld. De steenaanvoer kan plaatsvinden over een hellende plaat of door middel van een schudgoot. De rol doseert de hoeveelheden steen die gestort worden. De bak wordt, evenals bij de traditionele methode, tijdens het lossen in dwarsrich- ting verhaald. Wanneer wordt bereikt dat het lossen van de steen regelmatig plaats vindt, kan bij een constante verhaalsnelheid ook een gelijkmatige bestor- tingsdikte worden verkregen. De kwaliteit van een bestorting wordt niet alleen bepaald door het gemiddeld gewicht per m2 maar tevens door de mate waarin op delen van het oppervlak de bestorting beneden dit gemiddeld gewicht blijft. Wanneer dus de gelijkmatigheid kan worden verbeterd, wordt tevens een hogere kwaliteit verkregen. Ten opzichte van de traditionele methode kan dus mechanisatie betekenen dat, door deze grotere gelijkmatigheid, voor bestortingen met een lager gemiddeld gewicht per m2 kan worden volstaan. Teneinde de mogelijkheden te onderzoeken van de hierboven beschreven methode is een model op verkleinde schaal gemaakt. De pennen van de as draaien in dit model tussen de tanden van een vaste kamplaat door. Op de kamplaat ligt de steen voor deze over boord wordt gedraaid. De steen glijdt op de kam vanuit een kipbare bak. Deze vorm van steenaanvoer is ook reeds voor het model verkozen omdat andere methoden, zoals schudden en trillen, bij de toepassing op ware grootte op voorlopig niet opgeloste technische bezwaren stuiten. Voor de juiste reproduceerbaarheid van het gedrag van de stortsteen in de bak is het noodzakelijk dat zowel de hoek, waarbij de steenmassa in de ijzeren bak begint te glijden, als de hoek van inwendige wrijving (natuurlijk talud) in model en op ware grootte gelijk is. Tevens is de haakweerstand van belang. 25 24

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1959 | | pagina 13