De laadbakvloer
van electrisch gelast
draadnet
verloopt, zijn proeven genomen op een kunstmatig geaccidenteerd terrein boven
water. De mat bleek zich zeer goed aan de oneffenheden aan te passen. Bij een
proef waarbij een op de vooromschreven wijze samengestelde mat na uitleggen
aan een dwarsstroming werd onderworpen bleken de randen echter onvoldoende
vast te liggen.
De nu toegepaste doeken bestaan daarom uit nylonweefsel begrensd door stroken
van nylonnet. De met zand gevulde nylonslangen, die aan het doek zijn bevestigd,
liggen op afstanden van 1,20 m en lopen over deze stroken door. Bovendien zijn
de netten aan het begin en einde van het doek met extra zandslangen verzwaard,
omdat daar de grootste stroomaanval is te verwachten. Aan de mat zijn op
regelmatige afstanden boeitjes van hardschuimplastic bevestigd, die het mogelijk
maken de voortgang van het uitleggen te controleren.
Voor het uitleggen van de doeken wordt nu gebruik gemaakt van een ponton, be
staande uit een bak waarin het doek kan worden opgeslagen en die steunt op
twee rollen die tevens als drijfiichaam dienen. De rollen zijn elk in drie com
partimenten verdeeld, alle voorzien van afsluiters, zodat aan de ponton ieder ge
wenst opdrijvend vermogen kan worden gegeven. De buitenste vakken zijn met
elkaar verbonden; de middentanks worden als trimtanks gebruikt. Bij het uit
leggen moeten de rollen bodemoneffenheden kunnen volgen en moet de ponton
kunnen vervormen, scheluw trekken. De randliggers zijn daarom dunwandig uit
gevoerd, zodat zij gemakkelijk torderen. De rollen zijn met zelfinstellende lagers
onder de zijligger aangebracht. Ter beperking van het gewicht is de vloer van de
bak gemaakt van elektrisch gelast draadnet, ondersteund door buisliggers.
Boven de voorrol is een ligger geconstrueerd, die het begin van het doek tegen de
rand van de bak drukt en aldus het ontijdig uitleggen van de mat voorkomt. Deze
ligger is aan zijn einden scharnierend aan de ponton bevestigd en vormt met de
24
bak als het ware een grote tang met een zeer brede bek. De ligger is als drie
hoeksligger in buisconstructie uitgevoerd. Deze constructie maakt een gemakkelijk
onderhoud mogelijk en geeft de gelegenheid het gewicht onder water zo gering
mogelijk te houden. Dit laatste is een gebiedende eis, aangezien de bij het begin
van de uitlegmanipulatie volledig belaste wagen door de bok over de bodem ge
trokken moet kunnen worden. De voor de bok benodigde reactiekracht ontleent
deze aan zijn achteranker, dat met het oog op de handelbaarheid uiteraard niet
te zwaar mag zijn.
Teneinde het varen van de geladen ponton veiliger te maken, zijn gemakkelijk
aan te brengen en weder af te nemen hulpdrijvers geconstrueerd.
De thans in bedrijf genomen rolponton weegt bedrijfsklaar ruim 22 ton en heeft
een laadvermogen van ruim 20 ton. Aan de ligger hangt een met zand gevulde
zak, die over de gehele lengte tegen de voorrol rust; deze zak voorkomt dat de
stroom vat krijgt op de rand van het doek en bevordert het gelijkmatig glijden
van het doek uit de bak.
Wanneer de ponton op de bodem is neergelaten, wordt zijn positie aangegeven
door een boei of door buizen die ter weerszijden van de boei zijn bevestigd. De
Tewaterlating van de ponton
25
t