Bij de monding van het Haringvliet neemt de ijsbezetting ten gevolge van de water
uitwisseling met het warmere en zoutere water van de Noordzee af. De ijsschotsen
worden ook hier kleiner en gaan over in een ijsbrij, die smelt en in zee verdwijnt. De
grens ligt enige kilometers ten westen van Hellevoetsluis.
Een deel van het drijfijs op het Hollandsch Diep wordt door het Volkerak afgevoerd
en smelt ten dele reeds in de omgeving van het Zijpe. De vorm van de Hellegatdam
met het daaraan vastgevroren ijs en de wind werken dit in de hand. Dit verschijnsel
is geconstateerd tijdens de driftwaarnemingen van de met kleurstof gemerkte ijs
schotsen.
Dat de wind een belangrijke invloed op de drift van het ijs heeft, kon geconstateerd
worden bij driftmetingen, die verricht werden in de winter 1955/56. Op het traject
Moerdijk-Willemstad werd een drift gemeten van 4 km per getij bij een verplaatsing
van het water aan de oppervlakte van 2,2 km/getij. De schotsen hadden daarbij de,
zij het niet sterke wind mee. Bij Hellevoetsluis werd een drift gemeten van 0,5 km/getij.
De verplaatsing van het water kon gesteld worden op 3 km. Hier stond de wind lood
recht op de stroomgeul.
De ijsafvoer langs de zuidzijde van Tiengemeten wordt steeds geblokkeerd door het
ijs van de Hellegatplaten, dat van de punt van de Hellegatdam tot de zuidoostpunt
van Tiengemeten een vast ijsdek vormt. De ijsafvoer geschiedt dan door het Volkerak
en het Vuile Gat. Bij noordoostelijke wind voert het Vuile Gat vrijwel geen ijs af, door
dat de wind het ijs het Volkerak in drijft.
De havenhoofden van Middelharnis vormen een ernstig beletsel voor de ijsafvoer.
Zowel bij eb als bij vloed wordt het ijs van de oever afgedrongen en zet zich vast langs
de plaat tegenover de havenmond.
De ijstoestand op de noordelijke wateren van het Deltagebied
Op de Beneden Merwede komt gedurende zachte winters gemiddeld 2 dagen ijsgang
voor. In strenge winters raakt het ijs op deze rivier spoedig vast en wordt niet gebroken,
teneinde het van de Waal afkomstige drijfijs uit de Noord en de Dordtsche Kil te
houden.
De Dordtsche Kil wordt zo lang mogelijk met ijsbrekers open gehouden om de
reparatiewerven te Dordrecht toegankelijk te houden voor de ijsbrekers. Tijdens
dooi kan bij zuidelijke wind veel ijs uit het Hollandsch Diep in de Dordtsche Kil
waaien.
De Oude Maas heeft in zachte winters gemiddeld 2 dagen ijs. In strenge winters heeft
deze rivier spoedig een gesloten vast ijsdek. Zij kan moeilijk opengehouden worden
wegens de slechte ijsdoorgang bij de bruggen.
Op de Noord komt betrekkelijk weinig ijs voor, zodra de Beneden Merwede dicht zit.
De Hollandsche IJssel vertoont bij strenge vorst een gesloten ijsdek. Het ijs op de
Lek wordt gebroken ten behoeve van een spoedig herstellen van de verbinding met
het Amsterdam-Rijnkanaal. De Nieuwe Maas en de Rotterdamse havens kunnen
voor de grote scheepvaart open worden gehouden met behulp van ijsbrekersop de
Nieuwe Waterweg ondervindt de zeevaart weinig of geen last van het ijs.
29
Rivier met drijfijs uit kribvakken KLM-Aerocarto