DA Oa
Caissontype 1958
b. de kleppen zijn slechts éénzijdig aangebracht; zij hebben bovendien een veel
eenvoudiger vorm verkregen; dat was mogelijk, omdat de bij het prototype in
de kleppen aanwezige luchtkisten aangebracht met het oog op de zijdelingse
stabiliteit bij het zinken konden vervallen (zie punt d);
16
c. één van de reeks kleppen in het prototype, die alleen voor het drijvend vervoer
en voor de stabiliteit nodig was, is door eenvoudige houten hulpschotten ver
vangen;
d. de zijdelingse stabilitèit van de caisson gedurende het zinken wordt nu verkregen
door de caisson vóór het zinken te ballasten;
e. de lengte van de caisson werd, met het oog op de vereiste sterkte teruggebracht
van 65 m tot 45 m; bij de berekening werd uitgegaan van een oplegging op 2 steun
punten, daar er niet op mag worden gerekend dat de drempel waarop de caissons
zullen rusten volkomen vlak zal zijn.
Het laten vervallen van de hooggelegen ballastbak in het type 1956 vraagt nog om
een nadere toelichting, temeer, omdat dit onderdeel in het voor uitvoering gekozen
ontwerp (type 1958) wederom is aangebracht.
Bij het type 1956 is er namelijk nog van uitgegaan dat de doorlaatcaissons, althans
bij de afsluiting van de Oosterschelde, één winter in geopende toestand in het sluitgat
zouden moeten overwinteren. De onderkant van een hooggelegen ballastbak zou dan,
met het oog op de golfaanval bij stormvloed, zeer hoog moeten komen te liggen. Het
moest bovendien mogelijk zijn, zij het met intensief ijsbreken, drijfijs door de caissons
naar zee af te voeren, hetgeen eisen aan de minimum breedte van de doorstroom-
openingen stelt. De nodige stabiliteit gedurende het zinken zou niet met eenvoudige
middelen kunnen worden verkregen.
Door de kleppen na het plaatsen te verwijderen is het type 1956 's winters aan de
bovenzijde geheel open. Na de winter zijn de kleppen eenvoudig weer aan te voeren
en te bevestigen.
Bij de bestudering van het werkplan voor het sluitingsjaar van de Oosterschelde,
werd echter de verwachting gewekt, dat het in de toekomst met behulp van modern
materieel mogelijk zal zijn om in één werkseizoen de caissons te plaatsen, te sluiten
17
LANGSDOORSNEDE A-B
zeezijde
H 2.00
20°° m
VERKLARING-
DWARSDOORSNEDE
A
Afsluiters 0 90
B
Bordes
K
Kluisgaten
C
Communicatiegaten
H
Houten zinkschot
L
Lier
S
Stalen schuiven
SI
Slingerschot
T
Traliewerk
V
Vulgaten
BR
Bovenregeltralieligger
OR
Onderregeltralieligger
"JXLj r'ly-KIn"! ["1X1";
JL_.
45.50 m
BOVENAANZICHT
HORIZONTALE DOORSNEDE C-D