DA Oa Caissontype 1958 b. de kleppen zijn slechts éénzijdig aangebracht; zij hebben bovendien een veel eenvoudiger vorm verkregen; dat was mogelijk, omdat de bij het prototype in de kleppen aanwezige luchtkisten aangebracht met het oog op de zijdelingse stabiliteit bij het zinken konden vervallen (zie punt d); 16 c. één van de reeks kleppen in het prototype, die alleen voor het drijvend vervoer en voor de stabiliteit nodig was, is door eenvoudige houten hulpschotten ver vangen; d. de zijdelingse stabilitèit van de caisson gedurende het zinken wordt nu verkregen door de caisson vóór het zinken te ballasten; e. de lengte van de caisson werd, met het oog op de vereiste sterkte teruggebracht van 65 m tot 45 m; bij de berekening werd uitgegaan van een oplegging op 2 steun punten, daar er niet op mag worden gerekend dat de drempel waarop de caissons zullen rusten volkomen vlak zal zijn. Het laten vervallen van de hooggelegen ballastbak in het type 1956 vraagt nog om een nadere toelichting, temeer, omdat dit onderdeel in het voor uitvoering gekozen ontwerp (type 1958) wederom is aangebracht. Bij het type 1956 is er namelijk nog van uitgegaan dat de doorlaatcaissons, althans bij de afsluiting van de Oosterschelde, één winter in geopende toestand in het sluitgat zouden moeten overwinteren. De onderkant van een hooggelegen ballastbak zou dan, met het oog op de golfaanval bij stormvloed, zeer hoog moeten komen te liggen. Het moest bovendien mogelijk zijn, zij het met intensief ijsbreken, drijfijs door de caissons naar zee af te voeren, hetgeen eisen aan de minimum breedte van de doorstroom- openingen stelt. De nodige stabiliteit gedurende het zinken zou niet met eenvoudige middelen kunnen worden verkregen. Door de kleppen na het plaatsen te verwijderen is het type 1956 's winters aan de bovenzijde geheel open. Na de winter zijn de kleppen eenvoudig weer aan te voeren en te bevestigen. Bij de bestudering van het werkplan voor het sluitingsjaar van de Oosterschelde, werd echter de verwachting gewekt, dat het in de toekomst met behulp van modern materieel mogelijk zal zijn om in één werkseizoen de caissons te plaatsen, te sluiten 17 LANGSDOORSNEDE A-B zeezijde H 2.00 20°° m VERKLARING- DWARSDOORSNEDE A Afsluiters 0 90 B Bordes K Kluisgaten C Communicatiegaten H Houten zinkschot L Lier S Stalen schuiven SI Slingerschot T Traliewerk V Vulgaten BR Bovenregeltralieligger OR Onderregeltralieligger "JXLj r'ly-KIn"! ["1X1"; JL_. 45.50 m BOVENAANZICHT HORIZONTALE DOORSNEDE C-D

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1959 | | pagina 10